Nyitókép: Unsplash

Ezt kell tennünk, ha nem szeretnénk kiszorulni a digitális ügyintézésből az Ügyfélkapu megszűnésével

Infostart
2024. november 28. 06:39
Biztonsági okokból szünteti meg a kormány az Ügyfélkapu szolgáltatást, helyette érkezik az Ügyfélkapu+, valamint a Digitális Állampolgárság applikáció az online ügyintézéshez.

Két éve, 2022 nyarán indult el az Ügyfélkapu+ fejlesztése, amely a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül érhető el, és amely az egyik mód lesz, ami felváltja az Ügyfélkaput - írja a Portfolio. A kétfaktoros "dupla" védelem lényege, hogy ezáltal illetéktelenek még az ügyfélkapus felhasználónévvel és jelszóval sem tudnak bejelentkezni az elektronikus ügyintézési felületekre, mert még egy védvonalat kell átlépniük.

A fejlesztésért felelős NISZ Zrt. weboldalán azt írják, a kétlépcsős azonosítás lényege, hogy

a széles körben elterjedt és általánosan használt jelszó alapú, egyfaktoros azonosítási módot kiegészíti egy következő faktorral, amely kizárólag az adott felhasználó birtokában lévő mobileszközhöz köthető.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a felhasználónak bejelentkezéskor az ügyfélkapus felhasználónéven és jelszón kívül egy harmadik adatot, a mobiltelefonjára vagy tabletjére telepített hitelesítő (authenticator) alkalmazás által előállított, egyszer használatos, 30 másodpercenként frissülő kódot is meg kell adnia - írja a lap. A hitelesítő alkalmazáshoz nincs szükség internetre, az alkalmazás a saját belső ideje alapján generál ideiglenes kódot.

Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás ingyenes, használatához Ügyfélkapu regisztráció és egy, lehetőség szerint kamerával rendelkező mobileszköz szükséges, amely képes futtatni a független hitelesítő alkalmazásokat. Ezek az appok adják azt a kódot, amit (a régebbi SMS-es megoldásokhoz hasonlóan) be kell írni a bejelentkezési felületen.

A felhasználó először kiválasztja az Ügyfélkapu+ igénylése menüpontot, majd a "Tovább az Ügyfélkapu+ igényléshez" gombra kattintva tudja párosítani az eszközeit a szolgáltatással. Erről a fejlesztő NISZ egy magyarázó videót is készített:

A DÁP alkalmazást érdemes mindenkinek letölteni és aktiválni, ugyanis a most elérhető alapfunkciókon túl sorra érkeznek majd ide azok az új állami digitális ügyek, amiket mobilról, egyszerűen lehet majd elérni - írja a lap. Ahhoz, hogy az app működjön, egy okostelefonra, magyar mobilszámra, személyazonosító okmányra van szükség, és el kell menni egy kormányablakba regisztrálni.

Maga a regisztrációs folyamat pár percet vesz igénybe, az azonosítás pedig egy QR-kód beolvasásával történik.

A Digitális Állampolgár applikáció alkalmas hivatalos rendőri igazoltatásra. E!zt 2026-ra ki szeretnék terjeszteni az összes nagy hazai állami szervre, és szintén 2026-ban az EU-n belüli személyazonosításra alkalmas okmányok digitalizációja is megnyílhat. Bekerülnek a saját tulajdonú autók és ingatlanok, sőt, az első digitális okmány, az erkölcsi bizonyítvány is.

Az első 10 esemény, amit az Európai Bizottsággal egyeztetve bekerül majd a DÁP applikációba, a következők lesznek: ha az állampolgár

  • belföldön költözik,
  • nyugdíjas lesz,
  • vállalkozni szeretne,
  • gyermeke születik,
  • házasságot köt,
  • felsőoktatásban tanulna,
  • egy hozzátartozója elhunyt,
  • gépjárművet vesz,
  • elvesztette a munkáját,
  • valamint jogosítványt szerez.

Ezen életesemények digitalizálásai 2027 végéig jelennek majd meg, az egyik első az autóvásárlás lesz.