Nyitókép: Pixabay

Egyre fiatalabb gyerekek hívják a Kék Vonalat, növekszik az öngyilkossági késztetések száma

Infostart / InfoRádió - Kalapos Mihály
2024. szeptember 14. 09:51
Szeptember 10-én volt az öngyilkosság-megelőzés világnapja. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány lelkisegély-szolgálatást az elmúlt egy évben mintegy harmincezer esetben keresték meg beszélgetésre, megértésre vágyó gyerekek és fiatalok. Több mint kétezer megkeresésben jelent meg az öngyilkossági gondolat, ezerötszáz esetben pedig önsértés miatt kértek segítséget a fiatalok.

Évről évre egyre több olyan beszélgetésük van, amely öngyilkossági gondolatokról, késztetésről szól, vagy az önagresszió más megjelenéséről, önsértésről, akár már korábban véghezvitt öngyilkossági kísérletekről. Ez azt jelenti, hogy az évi csaknem harmincezer megkeresésből több mint kétezer beszélgetésben felmerül valamilyen szuicid gondolat, és

évről évre növekszik a szorongások, a félelmek, az általános lehangoltság, a magány vagy a konkrét öngyilkossági gondolatok miatt segítséget kérő tizenévesek vagy fiatal felnőttek száma

– mondta ez az InfoRádióban Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője.

Emelkedik azoknak a hozzájuk forduló fiataloknak a száma is, akik már valamilyen diagnosztizált pszichiátriai betegséggel élnek, de nem jutnak terápiás segítséghez. Őket már diagnosztizálták, leggyakrabban depresszióval, vagy valamilyen étkezési zavarral, akár személyiségzavarral, de aztán nem kaptak hosszabb távú, mélyreható pszichoterápiás segítséget, ezért keresik fel a lelkisegély-vonalat. De vannak olyan megkeresések is, különösen tizenévesektől, amelyek a kamaszkor normatív kríziséről szólnak, és ezek is nagyon mélyre tudnak menni.

"A kamaszkor az identitáskeresés ideje, a ki vagyok, mi az én utam, hogyan tudok – lassan már felnőttként – valami új kapcsolódást kialakítani szülőkhöz, kortársakhoz. Ezek azok a beszélgetések, ahol nagyobb tere van egy lelkisegély-szolgálatnak, mert itt még abszolút a prevencióról van szó, a megelőzésnek van tere. Az érzelmi támogatással, a különböző stresszorok mérséklésével és a megküzdési lehetőségek feltérképezésével akár egyetlen beszélgetés is képes valakit instabil vagy akár veszélyes lelkiállapotból kizökkenteni. Ezekben a beszélgetésekben mindig fontos téma, hogy ki az a felnőtt, akihez ő személyesen is tud fordulni, mire lenne ahhoz szüksége, hogy bizalmat tudjon egy személyes segítő folyamatnak is szavazni, illetve hogy a lakóhelyéhez közel, vagy az ő körülményei között mi az, ami elérhető segítség rajtunk kívül" – mondta Reményiné Csekeő Borbála.

A szakember rámutatott:

az öngyilkossági gondolat még mindig tabu, leginkább abban az értelemben, hogy a legjobb szándékú szülő, pedagógus, vagy jó ismerős is nagyon meg tud ijedni, ha valaki öngyilkossági gondolatot oszt meg vele,

különösen ha a saját fia, lánya, tanítványa teszi. Ez gyakran kelt pánikot, de a tehetetlenség és az ijedség sokszor rossz tanácsadó. Nagyon gyakori az, hogy az első reakció valami vigasztaló, esetleg a problémákat lekicsinylő, bagatellizáló mondat, ami gátja tud lenni a beszélgetésnek, a további segítségkérésnek. Emellett nagyon sok tizenéves arról számol be a Kék Vonal munkatársainak, hogy csak ott meri kimondani ezeket a nagyon sötét gondolatokat, mert fél attól, hogy pszichés problémákkal küzdeni stigmatizáló, illetve mert nem akar terhet jelenteni a családjának, a környezetének.

A szolgálatot kamaszok, tizenéves gyerekek hívják, de 24 éves korig fiatal felnőttek telefonjait is fogadják. Keresheti őket felnőtt is, ha kifejezetten egy gyerek ügyében telefonál.

"Azt is észleljük, hogy a mobiltelefon-használat terjedésével a mi hívóink életkora is csökken,

már egy 11-12 éves gyerek megkeresésén sem csodálkozunk,

de azért leginkább a klasszikus középiskolás korosztályban, a 14-15 évesektől a 18-19 évesekig van az életkori görbénkben egy hegy" – fogalmazott a szakember.

Reményiné Csekeő Borbála elmondta még, hogy a Kék Vonalnál csapatban dolgoznak, hogy ezekkel a nagyon megterhelő gyereksorsokkal és nehéz történetekkel senki ne maradjon egyedül. A hívásokat vagy a chatbeszélgetéseket bonyolító önkéntesek mindig kérhetnek segítséget az ügyeletvezetőtől, aki azonnali támogató szerepet biztosít. Vannak csoportos esetmegbeszélőik, és nagyon fontosnak tartják a szupervíziót mint azt a segítséget, ami a segítők mentális egészségét óvja, az ő kiégésüket próbálja megelőzni.

Ha ön is úgy érzi, segítségre van szüksége:

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 0-24-ben elérhető a 116-111-es számon, a hívás anonim és ingyenes. Chatelni 13-21 óra között itt lehet.

Ha felnőtt, tárcsázza a krízishelyzetben lévők részére rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123 telefonszámot, akár mobiltelefonról is!


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Kék Vonal Gyermekkrízis Reményiné Csekeő Borbála
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást