Az idei féléves összesített rendőrségi statisztikák szerint a magyar utak nem lettek biztonságosabbak, sőt, 2023-hoz képest a mutatók romlottak.
Nem csak a közlekedési balesetek, de a halálos áldozatok száma is nőtt 2023 első feléhez képest. A baleseti statisztikák szerint 2024. januártól június végéig 6818 személyi sérüléssel járó incidens történt. Míg egyes vidéki utakon alig-alig történik baleset, addig vannak közutak, amelyek joggal érdemelték ki a "halálút" jelzőt.
A HelloVidék friss statisztikákat hoz: a KSH szerint a közúti balesetben meghaltak és megsérültek összesített adatai alapján 2023-ig, ha lassan is, de évről-évre egyre csökkent a közlekedési balesetek száma. Míg 2010-ben összesen 21 657 sérüléssel járó közúti incidens történt, addig – 2023-ban „csak” 19 075.
Évtizedek óta Budapest a legkevésbé biztonságos hely: 2019-ben történt a fővárosban a legtöbb közúti baleset (4 626), azóta azonban évről évre csökken a szám, tavaly összesen 3621 ilyen eset történt. Megyei bontásban szintén sok éve Pest megye vitte a prímet – jellemzően majdnem kétszer annyi (2231) közúti szerencsétlenség történt itt, mint például a második helyre került Bács-Kiskunban (1108).
A sorban Győr és Hajdú-Bihar következett, szintén ezer körüli évi balesetszámmal. A legkevesebb baleset 2023-ban Tolnában (390) és Nógrádban (400) történt.
A 10 ezer lakosra jutó balesetek száma alapján Borsod, Pest és Fejér megye áll az élen a balesetek szempontjából.
A KSH adatai szerint halálos kimenetelű balesetek aránya Tolna vármegyében volt a legmagasabb (6,3 százalék), a súlyos sérüléssel járóké Fejér vármegyében (39 százalék).
A rendőrség információ szerint nem csak a közlekedési balesetek, de a halálos áldozatok száma is nőtt 2023 első feléhez képest: 6867 személyi sérüléssel járó baleset történt 2024 júliusáig a magyar utakon.
2024 első felében a KSH adatai szerint is 192 ember hunyt el a magyar utakon. Súlyos sérüléssel járó baleset 1971 történt.
A balesetben elhunytak száma is emelkedett
A közúton meghalt személyek száma is 3,3 százalékot emelkedett 2023-hoz képest. Eddig összesen 218-an vesztették életüket, 7-tel többen, mint a tavalyi év első felében. Az 5 éves tendencia ebben az esetben is kedvezőbb, hiszen 2019-hez mérten 11 százalékos csökkenésről számolt be a az ORFK.
Bács-Kiskun útjain vesztette a legtöbb ember az életét vármegyei lebontásban - szám szerint 20 - de Budapesten is 18, míg Pestben 17 ilyen haláleset történt.
A rendőrség adataiból az is kiderült, hogy nagy számban fordultak elő tömegszerencsétlenségek, 189 olyan balesetet regisztráltak, amelyek halállal végződtek.
2023-ban a top 4 legveszélyesebb autópálya:
- az M1-es (136 baleset),
- az M3-as (123 baleset),
- az M5-ös (98 baleset)
- és az M0-s (85 baleset).
Az igazán nagy meglepetés az M7-es, ahol tavaly mindössze 52 balesetet regisztráltak, ami az elmúlt évtizedek legalacsonyabb száma. Pedig a 2000-es években még az M7-es számított az egyik legveszélyesebb hazai autópályának.
A legveszélyesebb útszakaszok
A vezess.hu összeállítása alapján ezek a legveszélyesebb helyek:
- 51/510 számú út (Dunavarsány)
- 4-es út (Szolnok)
- M0-ás (Üllő, Vecsés)
- 82-es út ( Nagyesztergár, Csesznek)
- 86-os út (Szombathely)