A MÁV közleménye szerint az idén a vonalain 47 baleset történt vasúti átjáróban, tizennéggyel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában.
Közölték, heten súlyos, tizennyolcan könnyű sérüléseket szenvedtek a figyelmetlenség és a KRESZ szabályainak megszegése miatt bekövetkezett balesetekben. A balesetek közel 60 százaléka biztosított, azaz fénysorompóval, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompóval védett vasúti átjáróban történt.
A legtöbbször, 29 esetben személygépkocsival ütközött a vonat, de kamion, tehergépkocsi és traktor is okozott balesetet. Idén három gyalogost ütött el vonat, és ugyanennyi alkalommal gázoltak el kerékpárost és motorost vasúti átjáróban.
Az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset vasúti átjáróban, azokat a figyelmetlenség vagy a KRESZ megszegése okozta - olvasható a közleményben.
A vasúttársaság 2021-ben egymilliárd, 2022-ben félmilliárd, 2023-ban 150 millió forintos kárral volt kénytelen számolni az "útátjárós" balesetek miatt, az idén valamivel több mint 131 millió forint ez az összeg - írták.
Mint kifejtették, a legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás - a "még átérek" gondolkodásmód - az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza.
A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. Évente 800 félsorompó rúdját törik el az autósok. A MÁV hálózatán idén 570 sorompórongálás történt, 79-cel több, mint tavaly ilyenkor.
A MÁV közölte azt is, hogy a tiltott helyen való tartózkodás miatt bekövetkezett gázolások száma 32-re emelkedett, húsz volt halálos. A tavalyi év azonos időszakában húsz gázolásból hat volt halálos kimenetelű.
A közlemény szerint nőtt a vasúton történt öngyilkosságok száma is.