Nyitókép: WhataWin/Getty Images

Médiaunió: A kulcs te vagy, a kiberbűnözés elleni harcban

Infostart / InfoRádió - Tatár Tímea
2024. június 22. 11:25
Társadalmi célú TV-s és rádiós spotokkal hívja fel a figyelmet a kiberbűnözéssel szembeni védelem legsarkalatosabb elemeire a Médiaunió Alapítvány.

Nézzük át egy kiberbűnöző szemével közösségi média adatlapjainkat, módosítsuk az adatvédelmi beállításokat, állítsuk privátra a profilunkat és válogassuk meg ismerőseinket - a többi között ezeket ajánlja a személyre szabott adathalászat ellen az “A kulcs te vagy!” kampányában a Médiaunió Alapítvány.

A kulcstevagy.hu oldalon a szakértők részletesen elemezik a leggyakoribb csalásokat, amelyeket közszolgáltatók, bankok vagy csomagküldő szolgálatok nevében küldenek a csalók sms-ben, vagy e-mailben - mondta Kardos Ferenc kampányvezető.

"Mi alapvetően nem megijeszteni szeretnénk senkit, hanem egyfajta egészséges gyanakvást elültetni az emberek fejében, hogy figyeljenek azokra a jelekre, amelyek gyanúsak lehetnek, mikor olyan adatokat kérnek, amelyeket valójában csak mi tudhatunk, legyenek ezek PIN-kódok, belépési azonosító, kártyalejárati számok. Ebben az esetben mindig azt szoktuk javasolni, hogy azonnal szakítsák meg a hívást, és a biztonság kedvéért az áldozat, vagy az áldozatnak tartott felhasználó vegye fel a kapcsolatot a bankjával vagy szolgáltatójával minél gyorsabban" - emelte ki.

Hozzátette, hogy a személyre szabott üzenetekkel végrehajtott támadásokat a kiberbűnözők általában a közösségi média profilok alapján kezdik. Ezért nagyon fontos, hogy ezeken a felületeken lehetőség szerint minél kevesebb személyes adat legyen megadva. Ilyen például a pontos születési dátum, telefonszám, személyes e-mail cím, lakcím, a gyerekek személyes adatai, vagy pedig munkahelyi információk.

"Személyes adatokra hivatkozik az, aki a levelet írta, vagy pedig a telefon túlsó végén beszél, és ezáltal eloszlatja a gyanakvást. Nagyon fontos például, hogy megfelelő jelszót válasszunk. Ezeket nem árt időben cserélni, illetve emellett még a kétfaktoros hitelesítést szoktuk javasolni - tette hozzá Kardos Ferenc.

Kitért arra is, hogy gyakran az áldozatok a szégyenérzet miatt nem jelentik az átveréseket, pedig ilyenkor az a legfontosabb, hogy minél gyorsabban értesítsék az érintett bankot.

Dokumentáljuk, amit csak lehet, hogyha már csalás áldozatává váltunk. Ha a csalók telefonon újra próbálkoznak, akkor rögzítsük a hívást. Azt is szoktuk tanácsolni, hogy tegyenek feljelentést a rendőrségen - összegezte Kardos Ferenc.

A digitális csalásokkal kapcsolatban további információk a kulcstevagy.hu oldalon, a Médiaunió kampányának hivatalos felületén találhatók.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Médiaunió - "A kulcs te vagy" kampány
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást