Nyitókép: Unsplash.com

Hajukat téphetik a sofőrök a műszaki vizsga után, de van megoldás

Infostart
2024. május 10. 05:36
Megnőtt a problémák száma a műszaki vizsgákon. Ezek egy részétől az autósok, a másiktól a vizsgáztatók szenvednek, némelyiktől pedig mindenki - derült ki a Magyar Vizsgálóállomások és Vizsgabiztosok Szakmai Testületének elnökének szavaiból.

Számos problémát tapasztalnak az autótulajdonosok és a vizsgáztatók is a műszaki vizsgáknál, vagy azok után. Ezekről készített összeállítást a vezess.hu.

Mint a lapnak Temesvári Ferencné Rozál, a Magyar Vizsgálóállomások és Vizsgabiztosok Szakmai Testületének (MVVSZ) elnöke elmondta, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megszüntetése óta az adminisztratív jellegű hibák megszüntetése rendkívül nehézkessé vált. A Közlekedési Hatóság ugyanis már nem egy, hanem két minisztérium alá tartozik: a szakmai irányítás az Építési és Közlekedési Minisztériumé, az engedélyezés és a működtetés viszont a vármegyei – és a budapesti – kormányhivatalok irányítása alatt áll.

Ezért olyan, korábban gyorsan és rutinszerűen orvosolható hibáknál is nehézkes az ügyintézés, mint hogy például

  • egy 2008-ban vásárolt Kia Picantó, amely a forgalmi alapján ötszemélyes kisautó, eddig mindig levizsgázott a műszakin, most nem, mert csak négy fejtámla és négy biztonsági öv van benne. Igen ám, de korábban is annyi volt, gyárilag így kerül forgalomba.
  • az AMG Mercedesek gyárilag négyülésesek, de a rendszerbe sokszor hibásan kerülnek be.
  • a napi kilométer-számláló adata került be korábban a rendszerbe egy autónál, emiatt a Járműszolgáltatási Platformban (JSZP) úgy tűnik, mintha visszatekerték volna az óráját.

Az elnök rámutatott:

olykor nehezen tudnak tanácsot adni a problémák megoldására az autósoknak, mert nem egységes minden gyakorlat vármegyénként.

Például a fenti példasorból a Picantó tulajdonosának a lakcíme szerinti vármegyei (vagy ha budapesti lakos, akkor a Fővárosi Közlekedési Felügyelőség) hatósági műszaki vizsgálóállomására kell elvinnie a Kiát, ahol egy szemle vagy műszaki vizsga keretében tudják elvileg javítani a problémát.

Temesvári Ferencné Rozál beszámolt a lapnak arról is, hogy „nem egységesen állnak vármegyénként a vizsgálóállomásokhoz a kormányhivatalok a kétévente kötelező audit után, sokszor azt sem tudják az MVVSZ tagjai, hogy melyik vármegyében milyen elvárásoknak kell megfelelni. Elkeserítő a helyzet.”

Az összeállításból kiderült még, hogy megnőtt a műszakin megbukó járművek száma is, 2020 után. Az MVVSZ elnöke szerint katasztrofális a vizsgára kerülő járművek állapota (a szakember 25 éve maga is működtet vizsgaállomást, manapság is napi 25-30 személyautót ellenőrizve).

„Mivel egyre magasabb a gépjárműpark életkora, ezért is súlyosbodik a probléma. Régebben rendszeresen szerelőhöz hordták az autóikat az emberek. Aztán később már csak a műszaki előtt nézették át, de az is jó volt, mert a vizsgára rendben voltak a kocsik. Manapság se szerelő, se átnézetés, sokszor rendkívül rossz állapotban érkeznek az idősebb gépjárművek műszakira.

Nincs pénzük az embereknek, szinte könyörögni kell, hogy a jármű átvizsgálása után feltárt hibákat megjavíttassák a műszaki vizsgára és ne kelljen a gépjárművet megbuktatni”

– mondja Temesvári Ferencné Rozál.