Míg 2022-ben csak az autók valamivel több mint 3 százalékát nyilvánították alkalmatlannak, addig tavaly már 3,14 százalék bizonyult nem megfelelőnek - írja a vezess.hu. A portál az okokat keresve megemlíti, hogy egyre inkább elöregszik a hazai autópark. 2021-ben 15 év volt az átlagéletkor, viszont egy évvel később már 15,8. Nyilván a járművek korosodása is hozzájárul a műszaki állapot romlásához.
Azonban vannak más tényezők is - állapítja meg a vezess.hu. Az egyik az, hogy a koronavírus járvány idején nagyon sok tulajdonos elodázta az autója karbantartását. Így a műszaki vizsgára már egy valamelyest elhanyagolt járművel érkezett. De a járvány miatt leromlott gazdasági helyzetben sokan elhalasztották a régi autójuk cseréjét is.
Ez is tovább emelte a rossz állapotú autók számát.
Aztán az is növelhette a bukott műszakis autók számát, hogy lelepleződött az egyik központi vizsgaállomáson, éveken át működő korrupt társaság. Legutóbb már 58 ember ellen emelt vádat a Központi Nyomozó Főügyészség bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadása és más bűncselekmények miatt.
A vádirat szerint 39 ügyintéző közel 58 ezer autó levizsgáztatásáért mintegy 300 millió forint kenőpénzt adott át 16 vizsgabiztosnak. A vizsgabiztosok a feketén szerzett pénzt elosztották egymás között, így éveken át naponta több tízezer forinttal gazdagodtak személyenként. De volt azóta már másik súlyos lebukás is, ezúttal vidéken. A vesztegetési ügyek felgöngyölítése nyilván hozzájárult ahhoz, hogy a vizsgaállomásokon a korábbinál alaposabban nézik át a járműveket és szigorúbban döntenek, ha valamilyen hibát találnak.
A vezess.hu szerint nagy kérdés, hogy hoz-e hasonló változást a közlekedési minisztérium által a nyárutón elkezdett, most tavasszal is meghirdetett KRESZ-reform. Az biztos, hogy nagyon sokat kell még várni a válaszra: a tárcavezető 2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására. És akkor még csak a javaslatoknál tartanak majd.