Legfontosabb programpontjuk, hogy forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret legyen - mondta az InfoRádiónak Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Felidézte, a Fővárosi Közgyűlés egyhangú szavazással elfogadta 2019-ben, hogy a kerékpáros közlekedés részarányát 10 százalékra emelik 2030-ra. Álláspontjuk szerint ez lehetetlen anélkül, hogy erre stabil keretet biztosítanának a költségvetésből.
Jelenleg egyelőre a kerékpározás forgalmi részaránya körülbelül 2-3 százalék, és a 2 százalékot sem éri el a költségvetési kiadásokban a kerékpározásra fordított pénzek összege. Már a 2 százalék, vagyis a körülbelül 3 milliárd forint is komoly fejlődést hozna - mondta Kürti Gábor.
Szerinte emellett gyorsítani kellene a külvárosi kerékpár-hálózati fejlesztéseket, azaz meg kellene oldani, hogy
a külső kerületközpontokban hozzáférhetők legyenek B+R rendszerű tárolók, ahol az ingázók át tudnak szállni a tömegközlekedésre.
Ezt azért tartják fontosnak, mert jellemzően az emberek 5 kilométert bicikliznek szívesen a munkahelyükre és haza. A tizenkettőből az egyik pontjuk épp arra vonatkozik, hogy legyenek a kombinált közlekedést népszerűsítő kampányok is.
Kürti Gábor elmondta, nagyon szeretnék, ha a három belvárosi hídból, vagyis a Petőfi-, a Szabadság- és az Erzsébet híd közül legalább az első kettőnél megoldanák a kerékpáros közlekedést. Hozzátette, nem lezárásra gondol, vagy a Lánchídnál alkalmazott hasonló forgalomcsillapításra, hanem valamilyen egyéb megoldást várnának a főváros és a BKK mérnökeitől.
Továbbá nagyon örülnének, ha egyszer a Rákóczi út, ami a belváros fő ütőere, biciklivel is biztonságosan járhatóvá válna.
De a pesti rakparton is jó lenne megoldani a kerékpározást - tette hozzá Kürti Gábor.
A 12 pontot - amelyről itt lehet olvasni bővebben - elküldik majd valamennyi főpolgármester-jelöltnek.