Az MKIF 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. Erre a célra 2024-re az állam bruttó 200 milliárd forintot (nettó 156 milliárdot) irányzott elő a cégnek. A 2023-ra vonatkozó előirányzatuk bruttó 182 milliárd forint volt, a tényleges összeg pedig Tóth Tamás vezérigazgató szerint jó néhány milliárd forinttal kevesebb lett - írta a vg.hu.
Mint ismert, az idei újfelújítások a március 15-i hosszú hétvége után indulnak. Azt ígérik, a pontos menetrendet időben nyilvánosságra fogják hozni. A legnagyobb felújítások az M3-at és az M7-et érintik majd, de lesz az M30-on, M35-ön, M70-en, M15-ön, lényegében mindenhol. Az M1-esen is maradt még egy kis felújítási munka.
Minderre százmilliárd forintot költenek, ami nem csak kopórétegre megy el, hiszen tavaly 106 darab hidat, felüljárót is felújítottak, az idén pedig további 110-re kerül sor. Emellett a pihenőhelyeket is ráncba szedik.
A vezérigazgató közölte:
jövőre megkezdik az M1-es bővítését. Hivatalosan ennek 2025 őszéig kell nekifogniuk, de már május közepén megkezdik a projektet, a munkagépek pedig nyártól érkeznek.
"Látványos bővítés történik, hiszen kétszer három sáv jön létre, plusz egy úgy nevezett intelligens leállósáv (ITS), amelyet akkor nyitunk ki, ha a forgalom indokolja. Vagyis a járművek akár négy sávon tudnak majd haladni. Maga a bővítés első üteme az M0-tól majdnem Győrig terjed. A pályaszerkezet rendezése is több méter mélységben történhet meg. Egy azonban biztos: a bővítés ideje alatt is fent fogjuk tartani a kétszer két sávos forgalmat" - sorolta a cégvezető.
Egy nagyjából tízéves útépítési ciklus kezdődik.
- Négy év alatt, tehát 2029-ig végeznek az M1-es első ütemének bővítésével.
- Az M7-esen már 2027-ben megkezdik a munkát. Itt Szabadbattyánig végzik el a bővítést 2×3+ITS sávra.
- Az utolsó bővítés pedig az M3-é Gyöngyösig, ami 2031-ben veszi kezdetét és 2034-ben adják át.
Arra a kérdésre, hogy mindez milyen hatással lesz a közlekedésre, elmondta: a kétszer két sávot mindenhol biztosítani fogják.
"Ha időben lesz is átfedés az egyes beruházások között, prioritás, hogy kétszer két sávval a jelenlegi forgalom kisebb zavartatással, kellemetlenségekkel mindenhol levezethető legyen, és tervezhető legyen az utazási idő is a közlekedőknek. Minden autópálya esetében vannak tilalmi időszakok, amikor nem végezhetünk munkát. Nemzeti ünnepekkor, nagy rendezvények idején eleve nem dolgozhatunk, azt pedig önként vállaltuk, hogy
a nyári szünetben az M7-en Budapest és a Balaton között felfüggesztjük a kivitelezést"
- magyarázta az MKIF vezérigazgatója.
Az új autópályák építéséről kiderült:
- a M200 (korábbi M81) építése Komáromtól Sárbogárdig tart majd, az építése 2027 és 2030 között indul.
- szintén a fejlesztések része az M8-as Sárbogárdtól Kecskemétig tartó szakasza amely, ha elkészül, döntően befolyásolhatja az M0-s terheltségét.
- Ugyanebben az időszakban elkészül az M4-es még hiányzó, Kisújszállás és Berettyóújfalu közötti része,
- illetve az M3-as is eléri az országhatárt, és a pályán épül egy új Tisza-híd is.
A sávbővítések és az új építések értéke meghaladja a tízmilliárd euró beruházási költséget. Ez jelenlegi árfolyamon 4000 milliárd forint. Ebben van saját tőke és hitel is.
Németh Tamás beszélt arról is, hogy mire egy közbeszerzés végbemegy, az legalább egy év. Ehhez képest az MKIF le tudta rövidíteni a döntési folyamatot, mert a saját fejlesztőcégeivel végezteti el a felújításokat. "Vagyis a magyar állam összességében keres azon, hogy a koncesszió hajtja végre az útfejlesztéseket" - értékelt.