Nyitókép: BKV

Hiába ígérték, még nem állhatnak munkába a filippínó buszsofőrök

Infostart
2024. február 21. 18:31
Nagy a titkolózás, egyelőre nem lehet tudni, hol akadt el az ArrivaBus által szerződtetett sofőrök képzése.

Még nem zárult le a járművezetők novemberben indult képzési programja - mondta a Népszavának Krsják Attila, az ArrivaBus Kft. kommunikációért felelős munkatársa. Mint írja a lap, ez alapján a fővárosi közösségi közlekedésben jelentős szerepet játszó cég által Budapestre szerződtetett, Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezető egyelőre nem állhat munkába, holott a cég korábbi közlésében még január közepére ígérte a kezdést. A kommunikációs munkatárs későbbre ígért tájékoztatást.

Mint írják, egyelőre annyi tudható, hogy a Fülöp-szigeteki sofőrök egy előválogatás után érkeztek Magyarországra. Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat a tervek szerint angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. Emellett külön modulban készítik fel őket az olyan eseményekre, mint például amikor rosszul lesz egy utas, vagy akadály kerül a jármű elé.

A lap megjegyzi,

a késlekedés azért is furcsa, mert a munkáltatót szorítja az idő, a külföldi vendégmunkások az új szabályoknak megfelelően 2+1 évig maradhatnak Magyarországon.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes korábban jelezte, hogy a szolgáltatóknak ugyan nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, különösen a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.

Korábbi hírek szerint a BKK szerződéses partnere ezt úgy kerülte volna ki, hogy először a 100E jelzésű közvetlen repülőtéri járaton állította volna munkába a külföldi buszvezetőket, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul beszélnek.

Az ArrivaBus külön kiemelte, hogy a filippínó sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégák, ám ez nem jelenti azt, hogy nem kerülnek többe. A fővárosi önkormányzat által rendezett novemberi állásbörzén ugyanis elhangzott, hogy a távol-keletről hozott munkások foglalkoztatása csaknem 30 százalékkal drágább a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve az itt tartózkodás alatt például a lakhatás biztosítása miatt - teszi hozzá a lap.