Szeptember 20-ig 512 személygépkocsi, 111 tehergépjármű és 41 autóbusz gyulladt ki és égett le Magyarországon – közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól kapott tájékoztatás szerint. A gépjárműtüzek 19 embernek okoztak égési és más sérüléseket, egy kivételével valamennyien személyautóban utaztak, amikor az lángra lobbant.
A kozlekedesbiztonsag.kti.hu oldal cikke szerint a tüzesetek után lefolytatott vizsgálatok szerint a tűzfészek az esetek
- 49 százalékában a motortérben keletkezik és kevés kivételtől eltekintve a jármű életkorának nem megfelelő karbantartás, avagy a karbantartás teljes hiányára vezethető vissza. Szivárgó tömítések, üzemanyag-folyás, olajjal keveredett szennyeződés feltapadása, az elektromos vezetékekről lemálló szigetelések vagy a kábelek sérülése és hasonlók a legjellemzőbb okok.
- 30 százalékban az utastérben csapnak fel először a lángok, majd onnan terjednek tovább. Az utastér általában telis-tele van éghető, sőt, kifejezetten gyúlékony anyagokkal. Kevés kivételtől eltekintve már maga a kárpit is könnyen lángra kaphat.
- 21 százalékban a hivatalos statisztikák szerint „egyéb helyekről” indulnak ki a tüzek. Ezek alatt értendők a fékek, a lyukas kipufogó,a sérült vagy elhasználódott katalizátor.
Bár a személygépkocsiknak nem kötelező tartozéka a tűzoltó készülék, célszerű és kívánatos lenne, hogy minden autóban legyen egy, mert onnantól számolva, hogy felcsaptak a lángok, öt-hét perc alatt porrá éghet egy autó. Ha azonnal hívják a 112-t, amikor először megérzik a füstszagot, még akkor is reménytelen, hogy a tűzoltók időben megérkezzenek és megmentsék a járművet. A hatékony oltásra csak azoknak van esélyük, aki benne utaznak vagy a közvetlen közelében vannak a tűz kitörésnek pillanatában – mondta a portálnak Dóka Imre, tűzoltó őrnagy, az OKF helyettes szóvivője.
A buszokon és a kamionokon kötelező tűzoltó készüléket tartani, ez is közrejátszhat abban, hogy az idén mindössze 41 tehergépjármű gyulladt ki a hazai utakon.
Az elektromos és a hibrid autók nagy általánosságban nem tűzveszélyesebbek a hagyományos motorral szerelt járműveknél. Sőt, bizonyos szempontból még talán biztonságosabbak is, hiszen a tisztán elektromos autókban egy tűzveszélyforrás, a szivárgó üzemanyag bizonyosan nem található meg. Ahogy a felforrósodott katalizátor vagy kipufogó sem okozhat tüzet.
Ha egy elektromos autókban keletkezik tűz, ugyanazt kell tenni, mint a hagyományos autók esetében: azonnal megállni és hívni a 112-t. Az elektromos autók is áramtalaníthatók, és kell is áramtalanítani azokat is tűz esetén. Egy elektromos zárlat miatt keletkező tűz másképpen aligha számolható fel tartósan és biztonságosan. Típusonként eltérő lehet azonban, hogy hol van az a főkapcsoló, fő biztosíték, amivel a jármű hálózata leválasztható az akkumulátorról. Érdemes tehát ebből a szempontból a szokásosnál is alaposabban tanulmányozni a jármű gépkönyvét.
Igazán nagy problémát az elektromos meghajtású autók esetében csak az okoz, ha az akkumulátoruk lobban lángra. Az akkumulátortűz oltása rendkívül nehéz és speciális eszközöket, felkészültséget igényel.
Az OKF még az idén 37 vadonatúj AUQA MAN 4000-es tűzoltóautót állít szolgálatba, amelyeknek az alapfelszereltségnek része az elektromos autótüzeknél már ma is eredményesen használt különleges ponyva.