Balesetek sokasága történik amiatt, mert nem kell körültekintéssel szállnak ki az autósok és utastársaik a kocsiból. A kozlekedesbiztonsag.kti.hu oldal a sokszor súlyos következményekkel járó balesetek megelőzéséről ír.
Ebből kiderül, hogy a sofőr még könnyű helyzetben van, mert ha jól állította be a bal oldali tükröt, akkor meg tud győződni arról, senki nem közeledik hátulról az autója mellett olyan közel, hogy az ajtónyitással veszélybe sodorhatná, vagy akár csak hirtelen fékezésre, kitérő manőverre kényszeríthetné.
Már nem ilyen egyszerű az anyósülésen utazók helyzete, hiába van a jobboldali tükör is, az utasnak alaposan előre és jobbra kell tekernie magát, hogy azt, vagy közel ugyanazt lássa, mint az autó vezetője. A hátul ülőknek viszont hátra kell fordulniuk és tükör nélkül, a saját szemükkel kell meggyőződniük arról, hogy nem jön senki, akinek az ajtónyitással kellemetlenséget okozhatnának.
„A nem kellő körültekintéssel végrehajtott autóajtónyitás” sokkal nagyobb probléma világszerte, mint sem gondolnánk. Máig viták tárgya, hogy az úttest és a járda között hol van a legbiztonságosabb a kerékpársávot kijelölni, ha az út mentén autók is parkolhatnak. Évek és sok-sok próbálkozás, illetve tesztelés során kiderült: nincs tökéletes megoldás.
Az Egyesült Királyságban ma már nem bízták a véletlenre, de még a sofőrök és az autókban utazók fegyelmezettségére sem, hogy elkerüljék az efféle baleseteket. Abbahagyták a kísérletezgetést is, hogy hol van a kerékpárút legjobb helye. Előírták, hogy 2022 februárjától mindenkinek „holland módon” kell nyitnia az autója ajtaját. Aki nem így teszi, és emiatt gyalogos vagy kerékpáros sérül meg, akár ezer font, átszámítva több mint 400 ezer forint bírságra is számíthat.
A hollandok eredetileg a kerékpárosok védelmében, az ajtónyitásos balesetek megelőzésére „találták ki” a ma már róluk elnevezett módszert. Nevezetesen, hogy a gépjárművek ajtaját belülről az ajtótól távolabbi kézzel kell kinyitni. Azaz, a bal oldalon utazóknak a jobb kezükkel, a jobb oldalon ülőknek a bal kezükkel! Azzal, hogy az utasokat rábírták, hogy az ajtótól távolabbi kezükkel nyissák ki az autó ajtaját, egyszersmind arra is rákényszerítették őket, hogy testükkel félig forduljanak hátra. Ebben a félig kicsavart testhelyzetben pedig már szinte lehetetlen nem hátra nézni. És ha a hátsó oszlopok bele is lógnak a látómezejükbe, annyira biztosan nem, ami megakadályozná őket egy közeledő kerékpáros vagy más közlekedő észlelésében.