Már 20 éve nem közlekedik a Balaton legendás hajója, amely az 1952-es forgalomba állításától egészen 2006-ig a tó legnagyobb személyszállítója volt. Másfél év múlva azonban talán azok is utazhatnak majd rajta, akik legfeljebb csak hírből ismerhetik.
Mint azt a Beloiannisz Hajóért Alapítvány kuratóriumi elnöke az InfoRádióban elmondta: igazi, muzeális értékű hajóról van szó, hiszen "ma már ilyen szegecselt hajótestet nem építenek és a körbejárható sétafedélzet is kuriózumnak számít". Vizy Márton szerint aki a fedélzetére lép, az rögtön érezni fogja, hogy a múlt század második felében még szinte az örökkévalóságnak építették a hajókat, olyan masszív a szerkezete. "Igazi klasszikus, egy gyöngyszem, amit magyar Titanicnak is szoktam nevezni" – hangoztatta a kuratórium elnöke.
Bár ez nyilván egy erős túlzás, de
jól kifejezi azt az értékrendet, aminek szellemében szeretnék a hajót újjáépíteni.
Ez egyébként már zajlik is, a motor elkészült, de van még bőven feladata a komáromi hajógyár munkásainak – tette hozzá Vizy Márton.
Amint arról már az Infostart is beszámolt, ha a Balaton vízállása is megengedi, akkor a Beloiannisz 2025-ben visszatérhet a siófoki bázisára. Erről sikerült is megállapodnia az alapítványnak a Balatoni Hajózási Zrt.-vel (Bahart).
A kuratórium elnöke elmondta, hogy csak a Bahartnak van olyan kikötője és logisztikai háttere Siófokon, amely egy ekkora hajót képes kiszolgálni. Márpedig ez mindenképp nagyon fontos ahhoz, hogy a Beloianniszt szakszerűen és hosszú távon lehessen üzemeltetni. Az a cél – folytatta Vizy Márton –, hogy minél több ember utazhasson a felújított hajóval és élvezhesse ennek az ipartörténeti ritkaságnak a nagyszerűségét.