A finanszírozási igény növekedésével összhangban minden olyan településen történt díjkorrekció, amely valamelyik modell szerint megrendeli az agglomerációs buszszolgáltatást. Ilyen módon Budaörs mellett a többi kilenc agglomerációs önkormányzat – Budakeszi, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint – díjai is növekednek 2023-ban. A helyközi járatokkal végzett helyi szolgáltatás esetében is növekszik minden más érintett város fizetendő díja, az Érdhez hasonló számítási korrekciós szükséglet csak Gödöllő és Szolnok esetében merült fel – válaszolta a Népszava kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A lap szerint Budaörs és Érd önkormányzatát is azzal kereste meg nyár elején a minisztérium, hogy megszünteti a helyi jegyek és bérletek elfogadását a Volánbusz által működtetett helyközi járatokon, ha a települések nem fizetnek a korábbinál lényegesen többet ezért. A településeken élők számára az agglomerációs közlekedés 2016-os állami átvétele óta is lehetőség van arra, hogy igénybe vegyék a Volánbusz ott áthaladó járatait helyi közlekedésre. Ehhez elég megváltani a jóval olcsóbb helyi bérletet. Cserébe az önkormányzatok fizetnek az állami Volánbusznak.
Budaörs 2021 óta vitatja a településtől beszedett hozzájárulás szerintük „indokolatlanul magas összegét”, és egy ideig nem is fizettek. A városvezetés a helyiek megfizethető közlekedése érdekében végül most elfogadta a minisztérium ajánlatát, így
évi 150 millió forintot fizetnek az állami cégnek,
emellett pedig az elmúlt két és fél év ÉKM által követelt díját is törlesztik, ami közel 400 millió forint.
Érd esetében a Volán-járatok teljesítményadatainak felülvizsgálata után jutott arra a minisztérium, hogy korrigálni kell a település által fizetendő díjat. A 2022-es 14,8 millió forintról 52,5 millióra emelték a hozzájárulás összegét – teszi hozzá a lap, megjegyezve: az önkormányzat külön fizet a helyi két járat üzemeltetéséért évi 50,5 millió forintot a Volánnak, itt ugyanis 17 helyközi járat halad át, amik helyi járatként is működnek. (Eddig a helyi 4500 forintos havi bérlettel a helyközi vonalakon is utazhattak városhatáron belül az érdiek, most ehhez a 9450 forintos vármegye bérletet is meg kell váltani.)
A Népszava szerint a jelenleg folyószámla hitelkeretből működő városnak nincs is miből fizetnie, így nem írták alá az új szerződést.
A tárca a lapnak küldött válasza szerint Érdtől más városokhoz hasonlatosan
a megtett kilométerek után számított „guruló költség” 10 százalékát kérik, ami szerintük „kifejezetten méltányos”.
Érd eddig ennél kevesebbet fizetett, ezért kellett korrigálni a hozzájárulás összegét – tették hozzá. Az ÉKM azt is hangsúlyozta, hogy a budaörsi és az érdi önkormányzattól kért emelt díj nincs összefüggésben a vármegye- és országbérletek bevezetésével – amik a lap szerint bevételkiesést eredményeztek.