Nyitókép: MTI/Mészáros János

Megint egy félelmetes vadmacskával erősít a honvédség

Infostart
2023. július 25. 05:59
A nemrég megérkezett két H225M Karakál (sivatagi hiúz) közepes szállítóhelikoptert hamarosan újabb példányok követik.

A legújabb ütemezés szerint ebben az évben összesen hat H225M Karakál érkezik a szolnoki helikopter bázisra, míg jövőre újabb hat majd 2025-ban a maradék négy. Ezzel válik teljessé a 16 darabos, közepes helikopterflotta.

Érdemes megemlíteni, hogy a gépeket kétféle konfigurációban rendelte meg a honvédség. Tíz darab általános szállító (Tactical Transport Helicopter TTH), míg hat darab, a különleges műveleti erők igényei szerinti (Special Operation Forces SOF) változatú lesz. Külsőre nem nagyon lehet majd megkülönböztetni a kétfajta helikoptert, ugyanis az szállítóváltozatúak is nagyon komoly elektronikai berendezésekkel lesznek ellátva. Ahogy azt az Airbus Helicopters egyik képviselője az Aeromagazinnak nyilatkozta: "A magyar gépek a legmagasabb felszereltséget kapják mindkét változat esetében."

Ami kívülről is látható az a gépek orra alatt lévő kis, félgömb alakú szenzortorony, amely különféle elektoroptikai érzékelőket rejt, illetve a törzs különböző pontjain lévő besugárzásjelzők, valamint radar és infracsapda kivetők. Utóbbiak a gépek önvédelmét szolgálják: ha a besugárzás jelző azt érzékeli, hogy az ellenséges légvédelem befogta a helikoptert, akkor automatikusan kilövi a rakétákat megtévesztő radar, vagy infracsalikat.

A Magyar Honvédség első két új Airbus H225M típusú helikopterének egyike a MH Kiss József 86. Helikopterdandár szolnoki bázisán. MTI/Mészáros János

De nemcsak ez szolgálja a helikopterben ülők védelmét, hanem az is, hogy géptörzs különlegesen megerősített, a pilótafülke pedig olyan kevlár páncélzatot kapott, amely megóvja a személyzetet a kézifegyverek lövedékeitől. Emellett a helikopterek képesek lesznek a visszatámadásra is, mivel mindkét oldalon, a pilótafülke mögött, egy-egy géppuskaállást alakítottak ki.

A különleges erők számára készülő helikopterek rendkívül precíz navigációs rendszerekkel lesznek ellátva és szükség esetén felfegyverezhetők. Gépágyú, vagy géppuska konténerek, illetve irányított páncéltörő rakéták vagy egyéb fegyverzet függeszthető rájuk. A nagy kérdés eddig az volt, hogy vajon a magyar SOF változatú gépek is képesek lesznek-e repülés közben üzemanyagot felvenni, úgy, ahogy a francia hadsereg hasonló helikopterei. Most az látszik valószínűnek, hogy mivel a feladat ellátásához nem elengedhetetlen követelmény a légi utántöltés, azért ezzel nem rendelkeznek majd a magyar H225M-ek.

Azonban - a teljesség igénye nélkül - minden példány kap jégtelenítőt, dupla csörlőt a mentéséhez, a már említett nagy teljesítményű elektrooptikai szenzortornyot, különleges, sebesült-mentő készletet és komplex önvédelmi rendszert. Továbbá alkalmasak lesznek arra, hogy majdnem négy tonna terhet külső függesztményként szállítsanak..

Airbus H225M típusú helikopterek, amelyekből a haderőfejlesztési program keretében a honvédelmi tárca tizenhat darabot rendelt. MTI/Mészáros János

A gépek befogadóképességéről ellentmondóak az adatok. A gyár szerint akár 28 felfegyverzett katona is elfér a fedélzeten, de a szakértők ezt inkább csak marketing fogásnak tekinthető. E téren talán némi visszalépést jelentenek majd az új gépek a kiöregedett szovjet/orosz Mi-8/17-es helikopterekhez képest. Minden másban azonban óriási előrelépés lesz a Karakál megjelenése a magyar légierőben. A H225M gyorsabb és egy feltöltéssel majdnem kétszer akkora távolságra képes repülni, mint a Mi-8/17. Rendkívül fejlett számítógépes navigációs rendszerével éjjel és rossz időjárási körülmények között is végrehajthatja a feladatát. A számítógép pedig, ha kell, önállóan is elvezeti a gépet a megadott helyre, majd ott automatikus függésbe viszi és stabilan meg is tartja egy pont fölött. Így a korábban beszerzett H145M könnyű helikopterekkel együtt már nagyon komoly forgószárnyas flottával rendelkezik majd a Honvédség.

Egyébként az első magyar felségjelzésű Karakál már azelőtt bemutatkozott a nagyközönségnek, hogy megérkezett volna Szolnokra. Az idei párizsi repülőkiállításon az Airbus Helicopters az egyik magyar H225M, szállítóváltozatú gépet állította ki. Korábban pedig az elsőként legyártott SOF változatú helikopter járt már idehaza, mivel a várpalotai lőtéren zajlottak az idén tavasszal a gép fegyverrendszereinek tesztjei és az ehhez kapcsolódó próbalövészetek.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Megint egy vadmacskával erősít a Honvédség
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást