A Ryanair tavaly júliusban fordult a testülethez, mert megítélése szerint a kormány extraprofitadónak nevezett utasadója sérti az arányos közteherviseléshez való jogát. A kormányrendelet értelmében tavaly júliustól az átszálló utasokat kivéve minden, Magyarországról induló utas után meg kell fizetni.
A légitársaság még tavaly júliusban nyújtott be alkotmányjogi panaszt az extraprofitadó bevezetése miatt. Az ír vállalat arra hivatkozott, hogy a hozzájárulás sérti az arányos közteherviseléshez fűződő jogát. Az Alkotmánybíróság határozata szerint a testületnek nincs hatásköre a panasz vizsgálatára. (Az extraprofitadót a Ryanair az utasokra hárította, ezért egyébként a fővárosi kormányhivatal 300 millió forint fogyasztóvédelmi bírságra büntette a céget.)
A kormányzat időközben a (társaság által következetesen "idiótának" és "logikátlannak" nevezett) adót megváltoztatta, most már "zöld adó", és nemcsak a távolság, hanem a járat károsanyag-kibocsátása is befolyásolja a teher mértékét.
A Ryanair az Infostartnak is elküldött pénteki közleményében sajnálatát fejezte ki az Alkotmánybíróság döntése miatt, megjegyezve, hogy annak már nincs jelentősége, hiszen azt már lecserélték egy "szintén nevetséges, hamis úgynevezett ökoadóra, aminek a mértéke utasonként 32 euróig terjedhet. Ez egy botrányos próbálkozás arra, hogy pénzüket „ökoadóvá” öltöztessék, holott ez csak a turizmus, a látogatók és a magyar családok túlzott adója."
Hangsúlyozzák, hogy a Ryanair is évente több millió eurót fizet az EU kibocsátáskereskedelmi rendszere keretében, és ez szerintük kimeríti a Magyarországról induló és ide érkező járatok kibocsátásával kapcsolatos ellentételezést, a magyar kormány által beszedett pénz pedig így kettős adóztatásnak számít. Megemlítik még az extraprofitadóra válaszul bejelentett téli menetrendi csökkentéseket, valamint a légitársaság hozzájárulását a magyar gazdaság teljesítményéhez.