"Az előzménytervek vizsgálata alapján több védvonal is szóba jött, de végül is részletesen a parti védekezési módot, illetve a Királyok útja-Nánási út védekezési vonalat vizsgáltuk érdemben" – mondta az InfoRádiónak Kerpel-Fronius Gábor részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes.
Mint mondta, ez nem az a parti védekezési vonal, amit a 2010-es években javasoltak, hanem annál a természetbarátabb. Bár a Királyok útja-Nánási út védekezési vonal kiépítése drágább,
- a biztonságosság,
- a társadalmi elfogadottság,
- a közösségi tervezésben való megfelelés
tekintetében jobb.
160 fa kontra 700 fa
Kifejtette, hogy a védvonal az út Duna felőli oldalán épülne, ahol mintegy 160 fát kellene kivágni. Ugyanakkor érintetlenül hagynák azt a teljes, Duna árterében lévő fás, növényes területet, ami a Római-part igazi hangulatát kölcsönzi. A terület számos növény és állat védőhelye, a vonalon 700 fa kivágását spórolják meg így.
Kerpel-Fronius Gábor szerint a védvonal kellő biztonságot jelentene az ott élőknek. Ennek oka, hogy a Királyok útja-Nánási út
a part menti vonalnál egy méterrel magasabban és beljebb is van, tehát később, és magasabbról kéne kezdeni a védekezést árvíz esetén.
Ráadásul az úszó jégtáblák, uszadékfák kevésbé okozhatnak sérülést a gátban.
"Ez egy olyan védekezési mód, amitől a csillaghegyi öblözet és kiemelten a Római-part árvízi védekezése a legjobb lesz egész Budapesten" – mondta a főpolgármester-helyettes.
A tervezés és az engedélyeztetés befejezése után azt remélik, hogy a védvonalat
európai uniós forrásokból
építhetik meg.
"Ha időben elkezdődik, akkor 2027 végére ez megtörténhet. Ugyanakkor azt látni kell – amint sok egyéb projekt esetén – a budapesti árvízvédelmi fejlesztések nem szerepelnek a kormány prioritásai között. Azt gondolom, hogy egy idő után ők is belátják, hogy ennyi ember életének és vagyonának a megvédése fontos érdeke a kormánynak is" – jelentette ki Kerpel-Fronius Gábor.
A beruházás a "legrosszabb esetben" 28,3 milliárd forintba kerülne, ebbe beletartoznak olyan közműkiváltások, melyek szükségességéről szakértői viták folynak. Ha ezeket nem szükséges megcsinálni, akkor az összeg jelentősen csökkenthető.