Rendkívül nagy kihívást jelentő, ám mégis nagyon sikeres évet zárt 2022-ben a Budapest Airport - közölte a társaság. A vállalat visszaépítette a Covid előtti utasforgalom 75 százalékát, teljesen új célállomások váltak elérhetővé és regionális vezetővé vált a minőség terén, miközben a légiáru mennyisége soha korábban nem látott rekordokat döntött.
Több fontos fenntarthatósági beruházás is kezdetét vette, és a négy év alatt megvalósított repülőtéri fejlesztések értéke év végére elérte a 90 milliárd forintot. A repülőtér üzemeltetője tavaly is folytatta az 1. Terminál újranyitására és a 3. Terminál építésére történő felkészülést, miközben újabb hazai és nemzetközi díjakat nyert a minőség, a fenntarthatóság, a HR és a kommunikáció területén is.
Ukrajnai háború
A tavalyi év első két hónapja a megszokott ütemben és az előrejelzések szerint alakult a budapesti légikikötőben, azonban a február végén kezdődött ukrajnai orosz invázió miatt kialakult menekültválság márciusban nem mindennapi feladatokat jelentett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is.
A Budapest Airport az evakuációs járatok problémamentes kezelése érdekében
átmenetileg újranyitotta az 1-es terminált, ahonnan összesen több mint 8000, főként indiai, nigériai, ecuadori és marokkói diák utazott el és ahová 3200 ukrán állampolgár érkezett.
A repülőtér üzemeltető a hatóságokkal, a nagykövetségekkel, a minisztériumokkal és a segélyszervezetekkel közösen biztosította az összes menekült megfelelő ellátását, miközben a 2-es terminál forgalma zavartalanul üzemelt.
Átalakult az utazóközönség
Az már áprilisban látszott, hogy a Covid utáni első igazán erős nyár kihívások elé fogja állítani a repülőterek többségét, különösen azokat, ahol a munkaerőhiány kritikus szintet ért el. A Budapest Airport közleménye szerint a légikikötő és a földi kiszolgáló vállalatok tevékenysége sem akadozott az időben megkezdett toborzásnak és több, átalakított folyamatnak köszönhetően.
A nyári hónapokban az utasforgalom elérte a járvány előtti szint 80 százalékát, újra átlépve az 1 millió főt.
A hazai és a nemzetközi gazdasági helyzet hatására (a légitársaságokra kivetett extraprofitadó és az infláció miatt) az őszi hónapokban ismét csökkenésnek indult az utasforgalom, a magas euróárfolyam hatására elkezdett megváltozni a repülőtéri utasösszetétel a külföldi turisták javára. Az előrejelzések már akkor mutatták, hogy a járvány előtti utasforgalom teljes visszaépülése egy évvel, 2024-re tolódik.
Zajvédelmi program
Szeptemberben elindult "minden idők legnagyobb és legtöbb szolgáltatást kínáló, három éven át tartó zajvédelmi programja", összesen 1,2 milliárd forint (3 millió euró) értékben. A több mint tíz éve futó, most kibővített, immár 4000 ingtatlant érintő program célja, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében élők zajterhelése csökkenjen az ingatlanok lakó-és pihenőhelyiségeiben található nyílászáróinak utólagos szigetelése vagy cseréje, a redőnytokok szigetelése, illetve hangszigetelt szellőztető berendezés telepítése által.
1-es és 3-as terminál
A Budapest Airport 2022-ben is folyamatosan készült az 1-es terminál újranyitására, ahol
már csak az építési engedély beérkezésére vár az üzemeltető.
A tervek szerint és a prognózisokkal összhangban a területileg duplájára növelt és felújított 1-es terminálnak legkésőbb 2025 nyarán meg kell nyitnia ahhoz, hogy a növekvő utasforgalom kezelését a megszokott magas minőségű szolgáltatásokkal ki tudja elégíteni a vállalat, továbbá az ország turizmusa tovább tudjon fejlődni.
"Az 1-es terminál újranyitásának késése közvetlen és jelentős hatással lenne a magyarországi turizmus növekedésére" - közölte a vállalat.
Mindeközben a tavaly is folyamatosan zajlott a felkészülés a 3-as terminál építésére, amelynek első fő szegmensei a tervek szerint 2030-ban fognak elkészülni. Jelenleg a nemzetközi tervpályázatra való felkészülés, a fázisolás és az előzetes tanulmányok elkészítése zajlik, hogy az építkezés ne okozzon majd fennakadást a 2-es terminál működésében.