Nyitókép: Facebook/Tesla

Csúcson a luxusautók vásárlása Magyarországon

Infostart
2023. január 26. 08:42
Újonnan és használtan is emelkedik a vásárlásuk az évek óta zsugorodó, gyártási és szállítási nehézségekkel küzdő piacon.

Sosem látott magasságba emelkedett az új Mercedesek vásárlása Magyarországon 2022-ben. Rekordot döntött a sorban második BMW-k értékesítése is, ahogyan a Teslától a Porschén át az Aston Martinig soha nem adtak el még ennyit számos drága prémium márkás – és még borsosabb árú – luxusautóból tavaly – írja a vezess.hu.

Eközben az új személyautók forgalomba helyezése 8,5 százalékkal csökkent 2022-ben itthon ahhoz a 2021-hez képest is, amely szintén gyengébb év volt az egy esztendővel korábbinál. Tavaly hat prémium márka helyezett forgalomba ötszáznál több új személyautót, közülük öt brand forgalmazója volt képes növelni a számait a végtelenül zűrös 2022-ben, amikor rengeteg modellt még csak meg sem lehetett rendelni idehaza. Ráadásul a logisztika globális láncai is elszakadoztak szerte a világban, és a háború miatt leállt számos fontos iparági beszállító gyáregység.

Mindezek közepette

a Mercedes még tovább tudta emelni az eladásait,

5752 autót helyezett forgalomba, ezzel stabilan tartja első helyét a szegmensben. A BMW-nél (4785) és az Audi-nál (2863) is jóval nagyobb mértékben növelték a forgalomba helyezéseket értékesítését. Még a Japánban készülő Lexus is rekordot ünnepelt, bár csak 753 autót tudták forgalomba helyezni tavaly, közben 1239 személyautó megrendelésre kötöttek szerződést az ügyfeleikkel tavaly.

Zakariás Fruzsina, az Audi márkaigazgatója a jelenség magyarázataként azt mondta, a válságok kevésbé érintik a prémium autókat vásárló ügyfeleket. Hozzátette: a tavalyi kiszállításokban az egy évvel korábbi megrendelések is szerepelnek. "Konszernen belül

az Audi márka a prémium besorolásának és kimagasló presztízsének köszönhetően kiemelt pozíciót tölt be a vállalat életében,

s ezért a hiányosságokat ennél a márkánál oldják meg leghamarabb" – mondta. Vagyis ha valaki sorban áll egy-egy Skoda, Volkswagen és Seat a chipért, azt az Audiba szerelik be a VW-konszernnél, mert drágább termék és több a haszon rajta.

Az évet igen erősen záró BMW-nél azt is meg tudták oldani, ha nem volt képes leszállítani a gyáruk a magyar ügyfelek által megrendelt konkrét autót. Mindig felajánlottak egy kicsit mást, így nem veszítettek vásárlót, aki pedig kapott új BMW-t a pénzéért. Állítólag a magyar vevők ebben rugalmasabbak a régió más országaiban élő tehetőseknél.

Használtan még több prémium márkás autót veszünk

Elmosódhatnak az árkülönbségek a használt autós piacon a kisebb és nagyobb presztízsű márkák termékei között, hiszen egy 5-6 éves és keveset futott, kiváló állapotú Skoda drágább is lehet a piacon a vele azonos életkorú, törés után egybe rakott, sokat futott BMW-nél.

Darabszámban a rekordot döntő újaknál is több prémium márkás modell érkezett az országba tavaly.

Itt is megfigyelhető a jelenség: összességében csökkent a szürke-import, ám ezzel szemben a jellemzően drágább autók behozatala növekedett.

Éppen fordított a németek közötti sorrend a dobogón (Audiból 7370, BMW-ből 6844, Mercedes-ből 6422 használt személyautót értékesítettek) de mindháromból darabra több jött be használtan, mint amennyit újonnan felrendszámoztak a csúnya hullámvasutazást bemutató forintárfolyam ellenére. A Tesla számai és növekedése a legkevésbé meglepő, globális trend a térnyerése a prémium szegmensben. Tőlük idén is jelentős szürke-importot várunk, pláne, amíg él a számos magyar kereskedő által kihasznált német villanyautó-vásárlási támogatás.