Nyitókép: Facebook/MÁV

Hatalmasat kaszált a bliccelőkön a MÁV

Infostart
2023. január 25. 11:55
Másfélszeresével nőtt a bevétel a bliccelők által befizetett büntetésekből.

A MÁV-START jegyvizsgálói 2021-ben 16 420 esetben, 2022-ben pedig 17,5 százalékkal többször, 19 301 esetben szabtak ki büntetést a jegy nélkül utazók részére – írja a MÁV sajtóközleményében.

A 2021-ben kiállított büntetések közül 18,7 millió forint értékben 3510-et, míg a tavalyiak közül 29 millió forint értékben 5152-et sikerült lezárni. A legnagyobb egyösszegű befizetés mindkét évben májusban érkezett: ez 2021-ben 320 738 forint, 2022-ben pedig 301 941 forint volt. Jelenleg

több mint 67 ezer utas, több mint 150 000 tartozását kezeli a vasúttársaság 3,7 milliárd forint értékben.

A büntetések többsége menetjegy hiánya miatt keletkezik. Az ilyen utasok jellemzően kivárják, amíg a jegyvizsgálatnál sorra kerülnek, ahol értelemszerűen kiderül a hiányosság. A mulasztást legtöbb esetben időhiánnyal magyarázzák.

A bliccelő utasok menetjegyüket már csak emelt összegű pótdíj megfizetése mellett pótolhatják. A pótdíj összege a vonaton 2600 forint, míg utólagosan fizetve 8000 forint.

A tartozás rendezése

Ha a bliccelő a bírságot nem fizeti meg 30 napon belül, már 12 000 forintos pótdíjat kell fizetnie, ami kezelési- és postaköltséggel, illetve adott esetben késedelmi kamattal is növekszik. A bliccelők a felesleges többletköltségeket kerülhetik el azzal, ha tartozásukat mihamarabb rendezik. Ehhez a vasúttársaság segítségét is kérhetik: egyedi fizetési konstrukciót, részletfizetést, fizetési halasztást is kaphatnak, ha szeretnék rendezni tartozásukat.

A fizetést megtagadók esetében a bírósági végrehajtók a jövedelemből tilthatják le a vasúttársaságnak járó összeget, vagy rosszabb esetben a bliccelő ingatlanjára vethetnek ki végrehajtási jogot. Olyan is előfordult már, hogy egy adós veterán autóját foglalták le a nagy összegű adósság fejében. A magas összeggel tartozók ellen a vasúttársaság büntető feljelentést tehet, mivel az már csalásnak minősülhet.