Tavaly novemberben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) által közzétett, tavalyi első háromnegyedévre vonatkozó adatok alapján a globális légiutas-forgalom csaknem elérte a világjárvány előtti, 2019-es szint háromnegyedét – derül ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány sajtóközleményéből.
Ez 57 százalékos növekedést jelent a 2021-es adathoz képest. Az IATA főigazgatója szerint a légi közlekedés iránti kereslet a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is folyamatosan nő.
Ennek következtében a Kínától Új-Zélandig terjedő régióban az utazások 464,8 százalékkal emelkedtek a tavalyi évhez képest. A hatalmas növekedés néhány héttel azután következett be, hogy Japán, Hongkong és Tajvan enyhített a szabályokon. Kiugró eltérést továbbra is Kína mutat, ahol a zéró-Covid politika miatt a határok zárva voltak, és a szeptemberi kereslet 46,4 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához képest.
- Eközben Közel-Keleten a légitársaságok forgalma 150 százalékkal nőtt.
- Az észak-amerikai és a latin-amerikai légitársaságok 129 százalékos, illetve 99 százalékos bővülést tapasztaltak.
- Az afrikai légitársaságok forgalma 91 százalékkal,
- míg az európai légitársaságoké 78 százalékkal nőtt.
Az adatok alapján
még 109 országban vannak utazási korlátozások, 118 teljesen nyitott a beoltott utazók előtt.
Emellett fontos tényező, hogy a légiforgalom ugyan fellendülőben van, de az elmúlt években a "repülésmentes" mozgalmak megjelenése sok utazót arra ösztönzött, hogy a fenntarthatóbb közlekedési módok felé forduljon.
Magyarországon a budapesti nemzetközi repülőtéren 2022 októberében 1 169 679 érkező és induló utas fordult meg, ami 220 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A visszarendeződés mértéke a nemzetközi szinten mért átlag felett van. Az októberi adat a 2019-es 79 százalékának felel meg, de 2022 nyári hónapjaiban 80-82 százaléka körül mozgott.
A Budapest Airport 2023-ra jelezte a 2019-es forgalom teljes visszaépülését, ám az elhúzódó energiaválság, az infláció és a további gazdasági nehézségek miatt a korábban jelzetteknél lassabb ütemű lehet a helyreállás.
Az Economist Intelligence Unit előrejelzése alapján
a globális turizmus 2023-ban harminc százalékkal bővülhet a 2022-es 60 százalékos növekedést követően, de a világjárvány előtti szint alatt marad.
Az IATA előrejelzése szerint a globális légiutas-forgalom 2023-ban várhatóan eléri a 2019-es szint 85,5 százalékát, miután a 2022-es év egészében 70,6 százalékos szinten fog zárni. Emellett a légitársaságok 2019 óta először 2023-ban lehetnek nyereségesek.
Nagy kockázatot az üzemanyagköltségek jelentenek, ami mellett a dollár erősödése is fontos tényező lehet. Az amerikai fizetőeszköz szinte minden devizával szemben erősödött 2022-ben. Ha a dollár erős szintet mutat 2023-ban is, az amerikai székhelyű légitársaságok lesznek a legnagyobb valószínűséggel nyereségesek, míg a többi régió légitársaságai továbbra is nehézségekkel küzdhetnek az új évben.