Nyitókép: MTI/Komka Péter

Alacsonyabb hatósági nagykerárat javasolnak a kisbenzinkutasok

Infostart / InfoRádió - Exterde Tibor
2022. augusztus 24. 09:47
A Mol és a Független Benzinkutak Szövetsége tárgyalóasztalhoz ült. Utóbbiak szeretnének újra versenyre kelni a nagykutakkal.

A kis kutak már 280 napja elvesztették a megélhetésüket az árstop miatt. "Mi érdekképviselet vagyunk, és én úgy gondolom, hogy az akciónk nagyon sikeres volt, mert sikerült felhívni a figyelmet erre a tényre" – mondta megkeresésünkre Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Szerinte nagyon nehéz helyzetbe kerültek azok a benzinkutak Magyarországon, amelyek jelentősen hozzájárultak az elmúlt évtizedekben az árstabilitáshoz és az árversenyhez, hogy a nagy cégek, a nagyvállalkozások és a színes hálózatok ne tudják egekbe emelni a üzemanyagárakat.

A kisbenzinkutak ígéretet kaptak a kormánytól kompenzációra. Ebben a folyamatban jelenleg a támogatáskérelmeket adják be. Ez a múlt évi forgalom nyolcvan százalékára vetített húsz forint, tehát 100 százalékra vetítve 16 forint. "Szoktuk mondani, hogy

a rezsiköltségeink fedezéséhez valamelyest hozzájárul, de a költségeinket nem fedezi."

Egri Gábor elmondta: hétfőn a Molnál egy megbeszélésen javasolták, hogy a hatósági árra is legyen nagykereskedelmi és kiskereskedelmi ár szabva. Ez azt jelenti, hogy a nagykerár lehetne 430 forint, a kiskerár pedig 480 forint, és ez az ötvenforintos árkülönbség biztosíthatná a kutak megélhetését.

Magyarországon jó a kútellátás, az országban az elmúlt években nem mentek csődbe, mert fenn tudták tartani a szolgáltatást. A vidéki kiskutakból sokkal kevesebb van, és ezeknek épp az a lényege, hogy 20-30 kilométeres körzetben kiszolgálják a 10-15 ezres népességű településeket – mondta a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Ezen a héten újabb drasztikus üzemanyagár emelkedés lesz, különösen a gázolaj esetében. Egri Gábor szerint ezért lenne jó az, ha a hatósági áras üzemanyagok is nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árban lennének megszabva, mert

  • egyrészt lenne egy kis verseny a kutak között,
  • másrészt pedig az emelkedő árak továbbgörgetésében féket jelentene a verseny.

"Mi nagyon szeretnénk ismét versenyezni a nagy társaságokkal az autósokért. Azt gondolom, mindenki azt fogja nézni az elkövetkező időszakban, hogy hol és mennyiért tud tankolni. Nagyon versenyképesek ezek a kis kutak az alacsony működési költségeik miatt" – mondta.

Ahogy fogalmazott, ez az "árcunami", ami a rezsiköltségben most a lakosságra és a vállalkozásokra jön, óriási kihívások elé állítja a magyar kkv-kat. Ez olyan feladat lesz, amit meg kell oldani, de azt nem tudják, ez miként fog történni.

"Hatszorosára-hétszeresére növekvő rezsiköltségeket beépíteni egy veszteséges értékesítésbe közgazdasági nonszensz,

de mindenki a másik vállalkozásából fordított összegeket arra, hogy fenntartsa ezt a működését, az üzemanyagtöltő állomását, és folytassa a munkáját.

Egri Gábor hozzátette: a dolgozókat nagyon nehezen tudják tartani, és ezért az "nagyon fájó volt", hogy a júliusi-augusztusi támogatást nem kapták meg időben, és nem tudták a kérelmeket benyújtani a támogatásra.

Kifejezte ezzel kapcsolatban a reményét: "Bízunk benne, hogy gyorsabb lesz a kifizetés az elkövetkező időszakban."


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Alacsonyabb hatósági nagykerárat javasolnak a kisbenzinkutasok
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást