- A Mol letette a pénzt az ukrán szakaszért, újraindul az olaj a Barátságon
- Barátság olajvezeték - Meg is lett a Mol lépésének az eredménye
- Hortay Olivér: az orosz kőolajszállítás újraindításhoz megállapodás szükséges
- Prága bizakodó: napokon belül megindulhat az orosz olaj
- Éjjel óta folyamatosan érkezik az olaj a Barátság vezetéken
Transznyeft megerősítette a RIA Novosztyi hírügynökségnek a hírt, hogy a Barátság kőolajvezeték déli, Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát ellátó ágán nem küldenek napok óta olajat - írta a Reuters alapján a hvg.hu. Ugyanerről számolt be a Bloomberg is, amely szerint már augusztus 4-e óta nem érkezik olaj ezen a vezetéken Oroszországból.
A források szerint a felfüggesztés oka az, hogy a Transznyeft orosz csővezeték-monopólium által az Ukrtransznafta, ukrán csővezeték-üzemeltető részére fizetett összeg (tranzitdíj) nem érkezett meg, ugyanis az orosz bankokat is szankciók sújtják, és ezért nem tudtak utalni. Az orosz vállalat azt közölte, hogy folyamatosan keresi a megoldást.
A Transznyeft megerősítette a RIA Novosztyi hírügynökségnek a hírt.
Az Index a TASZSZ beszámolója alapján azt írta, hogy a július 22-i kifizetés visszakerült a Transneft számlájára. Szerintük jelenleg az európai bankok már „nem jogosultak önállóan dönteni egy adott művelet végrehajtásának lehetőségéről. Annak megerősítése érdekében, hogy egy ügylet nem tiltott, a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét kell beszerezni. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak cselekvési algoritmusáról, és nem dolgozták ki az engedélyek kiadásának eljárását”.
A kérdés megoldása érdekében a Transneft kérelmet küldött a felhatalmazott banknak, hogy továbbítsa az információkat az európai szabályozó hatóságnak annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransnafta-val kötött szerződés szerinti elszámolásokra.
A Barátság déli ága tehát leállt, ugyanakkor Fehéroroszországon át Lengyelország és Németország irányába zajlik a szállítás.
Sztanyiszlav Mitrahovics, az orosz kormány Pénzügyi Egyetemének professzora, Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértője az RT-nek nyilatkozva emlékeztetett rá, hogy az uniós megállapodás értelmében a csővezetéken szállított olajat nem kellene érinteniük a szankciónak, mert a vezetékre épült finomítókat nehéz másra átállítani.
A szakértő nem zárta ki, hogy a kérdésben kompromisszum szülessen, mert Európában amúgy is feszült az energiapiaci helyzet.
Mol: lesz elég üzemanyag
Valóban néhány napja nem jön olaj a Barátság vezetéken, de a Molnak több hétre elegendő tartaléka van - idézte a cég közleményét a hvg.hu. Hozzátették:
folyamatosan dolgozik a cég a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.
Mint ismert, az orosz olaj olcsóbb a nyugati Brent típusúnál, e különbözet miatt kell egyébként a Molnak extraprofitadót fizetnie, valamint ez teszi lehetővé a kormány által bevezetett, literenként 480 forintos hatósági ár fenntartását. Igaz, ez utóbbi a Mol százhalombattai finomítójának karbantartása miatt kieső kapacitás okán egy ideje már csak a magánszemélyek által üzemben tartott járművek számára érhető el.