Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Az adatszolgáltatás és az áremelkedés is nehezíti a balatoni vendéglátósok életét

Infostart / InfoRádió - Ignáth Márk
2022. június 7. 18:04
Jó szezonra számítanak idén a balatoni vendéglátósok – mondta az InfoRádiónak a Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviseletének ügyvezető-társelnöke. Kertész Rezső ugyanakkor több problémáról is beszámolt.

Bizakodnak a balatoni kereskedők és vendéglátósok. A Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviseletének ügyvezető-társelnöke érdeklődésünkre elmondta, az elmúlt két évben elég magas volt a turisztikai forgalom, sok vendég nem tudott külföldre menni a pandémia miatt, ezért elsősorban a hétvégeket a Balatonon töltötték. A vállalkozók abban reménykednek, hogy ez a helyzet megismétlődik idén is.

Kertész Rezső megerősítette, hogy nehéz munkaerőt találni a a vendéglátásban. Elsősorban a szakképzett és gyakorlattal rendelkező, illetve önálló munkára képes szakemberekből van hiány. Júniusbam általában ez a helyzet, június végén, július elejével töltődnek fel az álláshelyek, amikor a egyetemisták, főiskolások középiskolások is megjelennek a munkaerőpiacon - tette hozzá. Hozzátette azt is, hogy nem biztos, hogy lesz elég létszám, ezért sokan, főleg a mikro- és kisvállalkozások családi körből próbálják a hiányzó létszámot feltölteni.

Ami az árakat illeti, arról az ügyvezető-társelnök azt mondta,

az inflációhoz képest kisebb áremelésre lehet számítani.

"Minden vállalkozó arra törekszik, hogy még a hazai vendégkörnek megfelelő és elfogadható árakat alkalmazzon. Míg az elmúlt években jellemző volt, hogy minden településen volt legalább egy-egy olyan vendéglátóhely, ahol 1500 forint körüli menüt kínáltak, ezek száma most valószínűleg csökkenni fog, és átállnak az étlapos étkeztetésre" - fejtette ki.

Kertész Rezső megjegyezte azt is, hogy a vállalkozóknak jelentős rezsiáremelkedésekkel kellett szembesülniük az elmúlt időszakban. Míg a lakossági árakat leszorították, addig az elmúlt évhez képest több mint háromszorosára nőtt például a villamosenergia ára vagy kétszeresére a gáz ára. Hogy a vendéglátósok működni tudjanak, sokkal magasabb költséggel dolgoznak, arról nem is beszélve, hogy a nyersanyagok ára folyamatosan emelkedik, néhányan azt mondják, hogy lassan napi árral kell dolgozni - emelte ki.

A szakember egy másik problémát is megemlített. Mint mondta,

ebben a "kivéreztetett helyzetben" jönnek be a bürokratikus intézkedések.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnál éltebe lépett egy olyan szabályozás, hogy napi forgalmat kell jelenteni egy szoftverrel. 24 órán belül adatot kell szolgáltatni arról, hogy hányan vásároltak, összesíteni kell a rendeléseket, azt, hogy mennyi volt a sztornó stb. Egy kis lángossütő vagy büfés erre nincs felkészülve - hangsúlyozta.

Kertész Rezső kitért arra is, hogy tartottak egy vállalkozói fórumot, és kérték az érdekképviselettől, hogy kezdeményezze a jogalkotók felé ennek a rendelkezésnek legalább fél évvel történő elhalasztását és az adatok körének csökkentését, a felülvizsgálatot.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Kertész Rezső
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást