Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

Naponta átlagos négy balesetet szenvednek el a BKV járművei

Infostart
2022. április 13. 05:26
A pandémiás évek után ismét emelkedni kezdett a közlekedési vállalat baleseteinek a száma, az okozott kár pedig csaknem rekordot is döntött.

A járvány előtt rekordot döntött az ún. idegenhibás balesetek száma, vagyis amikor a BKV valamely járművével szembeni szabálytalanság okozta az ütközést. Egy ötéves, esztendőről esztendőre romló helyzetet változtatott meg aztán a pandémia, az alábbi táblázat is mutatja, hogy 2020-ban az évtized legkevesebb balesetét szenvedték el a buszok, trolik és villamosok – írja a vezess.hu.

A múlt év a 2018-2019-es csúcsidőszak utáni legtöbb ütközést hozta, a közlekedési vállalat kára pedig hajszál híján negatív rekordot döntött.

Év Balesetszám Kár
2012 1260 n. a.
2013 1383 n. a.
2014 1349 109
2015 1313 100
2016 1279 182
2017 1360 215
2018 1416 200
2019 1567 215
2020 1218 256
2021 1389 255

A viszonylag hosszú ideig fenntartott ingyenes nagyvárosi parkolás a BKV szerint némileg felerősítette a szabálytalan várakozással kapcsolatos problémákat. Tipikus és veszélyes hibának nevezi a BKV azon rossz helyen várakozó autók gazdáinak a viselkedését, akik ugyan nem a buszmegállóba állnak be, de elöl vagy hátul azért belóg oda a kocsijuk. Ilyenkor ugyanis nem tud rendesen ráfordulni a sofőr az út szintjétől magasabb leszállóhelyre, így a nehezen mozgó, jellemzően idős utasok számára máris balesetveszélyes a padka nélküli úttestre való lelépés a magas járműről.

További, könnyen elkerülhető hibák:

  • piros lámpánál a megállás helyét jelzőt vonalon való túlhaladás a kanyarodó autóbuszt akadályozhatja, alkalmanként a kerékpáros felállási helyet sem értelmezi helyesen pár autós
  • a buszsávot használó autósok régi problémát okoznak, egyesek a lámpák kiegészítő, fehéren világító “Busz” jelzését sem ismerik: a jelzés a buszsávban haladókra vonatkozik, nem csak magára a buszra.
  • vannak, akik nem sorolnak be a buszsávba a saját kanyarodásuk előtt, hanem egyből a saját sávjukból vágnak be az éppen érkező busz elé, emiatt a buszt hirtelen fékezésre kényszerítik, ami eleséses utasbalesetek rendszeres forrása
  • a legfőbb probléma az elsőbbségadás elmulasztása, az összes baleset 22 százalékét ez okozta az elmúlt három évben

A 2019–2021 közötti időszak 4174 balesetéből 3445-öt a személyautók, valamint a tehergépkocsik és a nem BKV-s buszok okozták, ami 83 százalék.

A 4174 balesetnek mindössze 3,8 százalékát okozták gyalogosok, 2019 eleje és 2021 vége között összesen 159-et. Ennek szűk többségét (80-at) villamosok esetén, a maradék 79-et a jóval nagyobb számban közlekedő buszok és trolik szenvedték el.

Új veszélyforrást jelentenek az elektromos egy-két kerekűek Budapest utcáin, mert a BKV szerint "használóik általános közlekedési háttértudásának, KRESZ-ismeretének, valamint gyakorlati tapasztalatainak hiánya sajnos kiemelten veszélyessé teszi ezeknek az eszközöknek a nagy testű járművekkel közös felületeken való közlekedését, főként a belvárosi területeken. Járművezetőink gyakran találkoznak mellékutcából körültekintés nélkül kihajtó, vagy járdáról az úttestre az elsőbbségadási szabályokat figyelmen kívül hagyva lehajtó rolleresekkel. Gyakran többen utaznak az egyszemélyes rollereken, éjszaka gyakran nem józan fejjel."

Minimális számú balesetet okoznak a kerékpárosok, az elmúlt három évben a 4174 esetnek csupán a 0,8 százalékát, azaz 33 esetet. Ebben volt piroson áthaladás, elsőbbségadás elmulasztása, buszsáv jogosulatlan használata.