A Népszava úgy tudja, az eljárásba senki nem jelentkezett be ügyfélként, nem támasztott ellenvetést sem a fővárosi, sem az I. kerületi önkormányzat, így kiadták a gellérthegyi sikló környezetvédelmi engedélyét.
Beleegyezett a vasútüzem létesítésébe a katasztrófavédelem, az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóság, valamint a területért felelős Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság is.
A feltétel mindössze annyi, hogy a 25 százalékban fővárosi, 75 százalékban magántulajdonban lévő Rác Sikló Kft. a felső állomás épületét a "táji háttér színvilágához és anyagaihoz történő minél teljesebb illeszkedéssel" kell, hogy megvalósítsa.
A főváros több nézőpontjából, így például a történelmi belvárosból, a Dunáról, a pesti rakpartról is látható lesz a sikló, jelentősen megváltozik a gellérthegyi tájkép.
A környezetvédelmi hatóság a folyamatban többször is hiánypótlásra szólította fel a beruházót, megkérdezte az illetékes Budavári Önkormányzatot, a szakhatóságokat.
Az előzetes régészeti dokumentációt a budai Vár átépítését szervező Várkapitányság készíti el, az örökségvédelmi engedélyt a fővárosi kormányhivatal adja ki.
Az ilyenkor kötelező közmeghallgatást a pandémiás veszélyhelyzet miatt "az érintettek személyes megjelenése nélkül" tartották meg.
A november közepén kiadott engedély 2031. november végéig érvényes, tiltakozásnak nincs helye.
A korábbi dokumentáció szerint a pályavonalon 12 méter szélességben nem lehet fa, az építkezés idején pedig 20 méter szélesen kell kivágni, csonkolni a fák lombkoronáját és eltüntetni a bokrokat.
A felszín felett 3,6-4,5 méter magasan halad majd a két 52 személyes kabin.
A sikló nyomvonala a Hegyalja út és a Citadella között húzódik, a terület nagy része közpark.
Az alsó állomás, üzletekkel és kávézóval közvetlenül a Rác fürdő mellett épülne meg. Innen egy 100 méter hosszú alagútban futna.
A kabin az Orom utcánál bukna ki a felszínre, ahonnan 190 méter hosszan átlag négy méter magasan haladna a Citadella-sétány alatti végállomásig, ahol a Citadella rekonstrukciója miatt némiképp eleve módosul a sétautak vonalvezetése. Azokról közvetlenül be lehet majd jutni a sikló peronjaira.
A sikló építésébe 2004-ben szállt be a fővárosi önkormányzat a Rác fürdőt is felújító cég mellé. A magánberuházó cég korábban 18-20 milliárd forintos bekerülési költséggel számolt. Az építkezés 13 hónapig tartana.