Nyitókép: by sonmez/Getty Images

Változás a fogyasztóvédelemben - ilyennek kell lennie ezentúl egy jótállási jegynek

Infostart
2021. szeptember 27. 08:33
Az idei év elejével, a bő másfél évtizede változatlan szabályozás átfogó korszerűsítésével új időszámítás kezdődött a jótállásban. A módosítások a javítási és csereigények érvényesítésének eszközét, a jótállási jegyet is érintették. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a kereskedelmi szövetségekkel egyeztetett tartalommal jótállási jegy mintát készített, ezzel támogatva a vállalkozások jogkövető magatartását.

A kormány egyebek mellett az eladási árhoz igazodó, a korábbi egy évnél akár kétszer-háromszor hosszabb jótállással frissítette fel a szabályozást. A vállalkozásoknak rövid időn belül javítaniuk vagy cserélniük kell a meghibásodott jótállásköteles termékeket, megszűnnek a javítgatások és a végeláthatatlan szervizbe járások. A vásárlók jogait erősítő újdonságokat infografika összegzi (ITT letölthető pdf-ben).

A jótállási jegy minimális tartalmi elemeit jogszabály részletezi. Szerepeltetni kell rajta a kereskedő nevét, címét; ha nem azonos a forgalmazóval, a gyártó nevét, címét; a termék beazonosítására alkalmas megnevezését és típusát, és ha van, a gyártási számát. A jótállási idő kezdete szempontjából alapvető jelentőségű a vásárlás vagy üzembe helyezés időpontjának pontos rögzítése. Ismertetni kell továbbá a fogyasztó jótállásból eredő jogait, érvényesíthetőségük határidejét és feltételeit. Az idei év elejétől a jótállási jegyen fel kell tüntetni a vállalkozás bélyegzőlenyomatát és a kiállítás során a képviseletében eljáró személy aláírását is.

2021. január 1-jétől

fokozottan ügyelni kell arra, hogy a jótállási jegyen minden esetben szerepeljen a termékre irányadó jótállási idő, amely az eladási ártól függően egy, két vagy három év lehet.

Bár jogszabály nem írja elő, de ugyanezért célszerű a vételár feltüntetése is.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye szerint elmondta: „A fogyasztóvédelmi hatóság az év eleje óta folyamatosan ellenőrzi az új szabályok betartását. Tízből hat üzletnek nem sikerült hiánytalanul lekövetnie a megváltozott előírásokat, sokan a korábbi rendelkezésekhez képest is mulasztanak. Az ITM a szakmai szervezetek egyetértését bíró mintával segíti a vállalkozásokat a jogszabályoknak mindenben megfelelő jótállási jegy kiállításában. A tárca a hatósági ellenőrzéseket végző kormányhivatali kollégákat is tájékoztatta a minta közzétételéről.”

A jótállási jegy minta a Fogyasztóvédelmi Portálról tölthető le (IDE kattintva, pdf-ben).

Használata nem kötelező, de jó iránymutatás lehet arra, mit kell tartalmaznia egy ilyen dokumentumnak.

További újdonság, hogy 2021-től a papír alapú mellett elektronikus jótállási jegy is kiadható.

A meghibásodott termékek javíttatását akár telefonra vagy mobilalkalmazásba letölthető e-számlával is intézhetjük,

ha annak tartalma mindenben megfelel az előírásoknak.