Lassan véget érnek az évekkel ezelőtt megakadt tervezési munkák – fogalmaz közleményében a Budapesti Közlekedési Központ. Ennek első, jelentős eredménye, hogy gyors és biztonságos kerékpáros kapcsolatok jöhetnek létre Kőbányán. A X. kerületi kivitelezési munkákra vonatkozó ajánlati felhívás augusztus 2-án, hétfőn jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában (Tenders Electronic Daily, röviden TED). Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a BKK – tartalékkerettel együtt – bruttó 1,02 milliárd forint támogatást használhat fel arra, hogy kiépítse a kerület kerékpárút-hálózatának hiányzó szakaszait.
A kőbányai beruházás egy nagyobb fejlesztési program része – teszik hozzá. A fenntartható városi mobilitás eléréséért Magyarország kormánya 2016-ban közzétette a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” elnevezésű pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) részeként. A támogatást teljes mértékben az Európai Unió biztosítja. Célja, hogy Budapesten növekedjen a gyalogos, a kerékpáros, illetve a közösségi közlekedést igénybe vevők aránya. Ez hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez.
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK tizenhat kerületi önkormányzat bevonásával tizenkét konzorciumot hozott létre, és
összesen bruttó 8,39 milliárd forint támogatást nyert.
2017-ben elkészültek a projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi hálózati tervek (KHT), amelyeket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezette tervzsűri elfogadott, s kezdetét vehette az engedélyezési és a kiviteli tervek készítése.
A BKK megjegyzi, azonban a projektek elvárt műszaki tartalmára a rendelkezésre álló források kevésnek bizonyultak. A megvalósíthatóság érdekében a konzorciumi tagok 2020-ban „újragombolták” a projekteket. A BKK elemzéseket végzett, ezek során figyelembe vette az egyes projektek és projektelemek készültségi fokát, forrásigényét, kockázatait, társadalmi hasznát, s ehhez társította a pénzügyi lehetőségeket. A projektek rangsorolását és támogatásának mértékét a Fővárosi Önkormányzat határozta meg, ez alapján az újrapályázás során két projektet visszaadtak, ezek forrásait a fennmaradók között osztották szét.
Az újrapályázás eredményeként már folyamatban van az új támogatási szerződések aláírása, ezzel párhuzamosan a 2018-ban és 2019-ben megrekedt tervezési munkák is befejeződnek. A megoldásnak köszönhetően a 8,39 milliárd forintos támogatási összegből továbbra is lehetőség van összetett kerékpározás-barát fejlesztések és szemléletformálási tevékenység megvalósítására 2023 közepéig.
Tovább nőhet az alternatív közlekedési eszközök aránya a fővárosban
Mint olvasható, a BKK a Fővárosi Önkormányzattal együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a leginkább megfelelő közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó alternatív lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van, csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A fővárosi kerékpározással ismerkedők azon túl, hogy új útvonalakat fedezhetnek fel, valamint újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé is.
A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk a jelenleginél élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen – zárul a társaság kommünikéje.