Nyitókép: Cn0ra/Getty Images

Súlyos törvénytelenség, mégis sok bank megteszi ügyfeleivel

Infostart / InfoRádió - Rezsek Győző
2021. május 31. 15:06
Az egyik bank több szerződéses feltételét is tisztességtelennek minősítették egy közérdekű perben. Ezekről kérdezte az InfoRádió Bihari Krisztina ügyvédet.

Elsőként arról kérdezte az InfoRádió Bihari Krisztinát, hogy mit jelent, hogy a bírósági döntés értelmében tisztességtelen, ha a bank kiköti a szerződés feltételeiben, hogy saját nyilvántartásai alapján is igazolhatja a banki papírok ügyfeleknek történt megküldését.

„A bank akkor tudja hitelt érdemlően bizonyítani, hogy az ügyfelének elküldött egy dokumentumot, ha erről tértivevényes kézbesítési bizonylattal rendelkezik” – válaszolta az ügyvéd.

Bihari Krisztina évek óta fennálló súlyos problémának nevezte, hogy a pénzügyi intézetek úgy szabadulnak a fogyasztóval szemben a kötelemből, hogy nem igazolják, hogy milyen összegű lejárt tartozás miatt mondja föl a szerződéses jogviszonyt. A legtöbb pénzintézet üzletszabályzata, de még a fogyasztóval kötött szerződés is tartalmazza, hogy bármilyen kis összegű fizetéselmaradás esetén a teljes tartozást a fogyasztóval szemben egy összegben teheti lejárttá. Ez

súlyosan sérti mind az uniós irányelveket, mind a hatályos normatív rendelkezéseket.

Kizárólag súlyos szerződésszegés esetén lehet egy fogyasztóval megkötött szerződést felmondani.

Az Európai Uniónak van több olyan bírósági ítélete, amely kötelező érvényű a magyar pénzintézetekre és a jogalkalmazó bírók számára is. „Ezek egyértelműen rögzítik, hogy csak úgy lehet felmondani egy fogyasztóval szemben egy szerződést, ha előtte hónapokon keresztül legalább három alkalommal felszólítják a fogyasztót arra, hogy ha nem teljesít, akkor egy összegben fog lejárttá válni a teljes tartozás” – mondta Bihari Krisztina. Hozzátette, két hete jelent meg a Kúria jogegységi döntése, az ugyanezt tartalmazza.

Az ügyvéd leszögezte, a pénzintézet nem teheti meg, hogy egyoldalúan, önállóan módosítja a szerződési feltételeket. Közérdekű perben döntöttek erről egy pénzintézet esetén, ez azt jelenti, hogy ennek a pénzintézetnek az összes szerződött ügyfelére vonatkozik az ítélet egyszer és mindenkor.

Bihari Krisztina úgy látja,

a magyarországi bankok szerződéseinek legalább a harminc-negyven százaléka tartalmaz ehhez hasonló, most bírósági ítéletben tisztességtelennek talált feltételeket.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Súlyos törvénytelenségek, mégis sok bank megteszi ügyfeleivel
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást