A Millenniumi Földalatti Vasút, vagyis a kisföldalatti szerelvénycseréjének keretében újítaná meg a fogaskerekű vasút járműparkját a BKV – tudta meg a Világgazdaság. Egy becslés szerint 25 milliárd forint lenne 22 darab kisföldalatti, míg 12 milliárd nyolc darab fogaskerekű.
A cég a két beszerzést közös eljárásban rendezné, a prototípusokra és a sorozatgyártásra vonatkozó tervezési, illetve gyártási tendereket is együttesen írná ki, amit a kis darabszámú sorozatokkal, valamint a műszaki és üzemszervezési realitásokkal indokol.
A flottamodellnek feltétele, hogy a fedezet már az eljárás megjelenése előtt rendelkezésre álljon, ám a 37 milliárd forint még hiányzik. A lap úgy tudja, a társaság az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordult forrásért.
A kisföldalatti- és a fogaskerekű-járműprojekt előkészítésének tervezése várhatóan az idén tavasszal fejeződik be, így a BKV a birtokában lenne azoknak a dokumentumoknak, amelyekkel a program folytatódhat.
A Főmterv még 2020 áprilisában nyert el egy mintegy 750 millió forintos megbízást az új járművek tervezésének előkészítésére. Ez csak a tanulmányterveket és a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozását tartalmazza, a prototípusok tényleges terveit nem.
A kisföldalatti járműprototípusának tervezéséhez szükséges előkészítési feladatokat 395 millió forintért vállalta a cég, míg ugyanezt a feladatot a fogaskerekű vasútnál 260 millióért végzi el.
Szakértők szerint a szerződéskötéstől számítva
is legalább három év, mire elkészülnek a szerelvények.
A kisföldalatti kocsijainak átlagéletkora 45 év felett van, a 60-as vonalon, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomás között járó fogaskerekűé több mint 40 év. A szakasz felújítása és meghosszabbítása régóta tervben van, létezik olyan elképzelés, hogy a Széll Kálmán tértől közvetlenül el lehessen jutni a Normafáig. A projektet támogató Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a fogaskerekű teljes beruházási forrásigénye 40 milliárd forint, ebből a járműbeszerzés értékét 18-20 milliárd.