A Magyar Közút Zrt. a 2017 eleje és a 2019 vége közötti baleseti statisztikák alapján feltárta és sorba rakta Magyarország 30 ezer kilométernyi közúthálózatának leginkább problémás szakaszait. A szervezet összesen 168 ún. baleseti góchelyet rakott sorba – írja a vezess.hu.
A baleseti góchelyek olyan útszakaszok, ahol a balesetek száma szerint „valamilyen probléma van a közút geometriai kialakításával, az érvényben levő forgalomszabályozással (közúti jelzésekkel), vagy az út környezetével”. A listát az adott úton történt halálos, súlyos és könnyű balesetek száma, valamint a „súlyozott balesetszám” összesített adata szerepel. Minden személysérüléses baleset rendelkezik egy ún. súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ – így alakította ki a Magyar Közút Zrt. a sorrendet.
A feketelistát a 82-es út egyik szakasza vezeti, majd egy különösen sok súlyos balesetet eredményező, külterületi út következik Komárom megyéből, a harmadik pedig meglepő módon az M7-es egyik része. Az útkezelő értékelése szerint a 168 helyből külterületen jellemzően csomópont és éles kanyarok okozzák a legtöbb bajt, míg településeken belül a különféle útkereszteződések.
Megye | Útszám | Szelvény | Összesített balesetszám | |
1. | Veszprém | 82 | 25-26 | 54 |
2. | Komárom-E. | 1119 | 17 | 48 |
3. | Fejér | M7 | 62-63 | 42 |
4. | Komárom-E. | 117 | 5-6 | 36 |
5. | Baranya | 6 | 203-204 | 36 |
6. | Heves | 25 | 21-22 | 36 |
7. | Fejér | 7201 | 3 | 32 |
8. | Győr-M.-S. | 83 | 63 | 32 |
9. | Pest | 51 | 21-22 | 30 |
10. | Veszprém | 70 | 2 | 30 |
11. | Hajdú-Bihar | 33 | 108 | 30 |
12. | Jász-N.-Sz. | 4206 | 2 | 30 |
13. | Hajdú-Bihar | 33 | 108 | 28 |
14. | Győr-M.-S. | 83 | 62-63 | 28 |
15. | Győr-M.-S. | 1 | 125 | 28 |
16. | Heves | 21 | 2 | 28 |
17. | Baranya | 57 | 40 | 28 |
18. | Heves | 25 | 4-5 | 28 |
19. | Somogy | 7 | 114 | 28 |
20. | Hajdú-Bihar | 4 | 209 | 26 |
A Magyar Közút felmérése háromévnyi problémákat tárt fel, majd elemezte őket, ami után 2020-ban természetesen megkezdték a helyek biztonságosabbá tételét:
- 11 helyszínen kezdték el a csomópontok jelzőlámpás forgalomirányításának kiépítését, vagy a meglévő forgalomszabályozás fejlesztését.
- 16 helyszínen végeztek kisebb beavatkozásokat (burkolatprizmák telepítése, burkolat érdesítése, sebességmérők telepítése, figyelmeztető villogók alkalmazása stb.).
- 25 helyszínen megerősítették a jelzésrendszert, például figyelemfelhívó táblázással, valamint burkolati jelek felfestésével.