Nyitókép: Facebook/lhsn.hu/Rozgonyi Cecília

Landolt Budapesten a koronavírus-járvány miatt vásárolt teherszállító repülő - fotók

Infostart
2020. október 18. 13:14
Szeptemberben derült ki, hogy vett egy teherszállító repülőt a magyar kormány, ráadásul polgári lajstrom alatt fog repülni.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium megvásárolta a Qatar Airways Airbus A-330 200F típusú légi teherszállító gépét. A járműről néhány napja már készült kép Dohában, amin látszott, hogy eltüntették róla a Qatarhoz kapcsolódó feliratokat és logókat, de a szürke-fehér alapszín megmaradt.

Vasárnapra pedig már meg is érkezett Dohából Budapestre, és a járatkövető honlapok tanúsága szerint délelőtt háromnegyed tízkor szállt le Ferihegyen.

A repülőgépet a HA-LHU magyar polgári lajstromjel alatt vette nyilvántartásba a hatóság,

vagyis valóban nem a honvédség fogja üzemeltetni. A hírek szerint a tavaszi járványhullámban is a légi szálllításokat végző Wizz Airhez kerül, ezt tanúsítják a nemzetközi flotta-adatbázisok is. Hivatalosan a légitársaság korábban csak annyit erősített meg, hogy tárgyalnak a magyar kormánnyal az ügyben.

A polgári lajstromnak egyébként annyi előnye minden bizonnyal van, hogy az útvonal megtervezése és a leszállások engedélyeztetése egyszerűbb, mint ha katonai járműről lenne szó, márpedig a járványhelyzetben minden idő számíthat.

Hátránya inkább a géptípusnak lehet, hiszen az Airbus A-330 200F sem a Wizz Air, sem a honvédség flottájába nem illik. Használata ugyanakkor praktikus, hiszen a típust kifejezetten teherszállításra tervezték, sokoldalú rakodórendszert kapott, többféle elhelyezési variációban képes kezelni raklapokat és konténereket is.

A légijármű mindössze hat éves, és mint az Airportal emlékeztet, utoljára pedig 2020. július 15-én teljesítette a Qatar Cargo QR 8294-es számú áruszállító járatát Bázelből Dohába.

A Jetplanes pedig rámutatott: ennél nagyobb méretű repülőgép még sosem viselt magyar lajstromjelet. Az 58,82 méter hosszú, 60,3 méter fesztávolságú 233 tonnás maximális felszálló tömegű gép az eddigi legnagyobb magyar tulajdonban, ennél a Pápán üzemelő C-17-esek ugyan még nagyobbak, de azokon csak a felségjel magyar, a NATO közös üzemeltetésében állnak, és nem Magyarország rendelkezik velük.