Egy kamion az M5 bevezetőnél lévő Auchan áruháznál hajtott fel rossz irányba az autópályára, majd vélhetően kilométerek után terelték le – írtuk meg vasárnap egy olvasónk beszámolója és videója alapján.
A hétvégén egy másik eset is nagy visszhangot váltott ki: a 8-as főúton a Balaton felé vettek videóra egy forgalommal szemben haladó kocsit. A rendőrök megállították és visszafordították a sofőrt.
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság és az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály szakemberei összegyűjtötték a szembehajtásos eseteket, és feldolgozták a helyzetjellemzőket. A cél az volt, hogy ellenőrizzék, vannak-e összefüggések az esetek között, létezik-e valamiféle szabályszerűség, amelyből kiindulva fokozható a biztonság az útjainkon.
A kreszvaltozas.hu oldalon megjelent kutatás szerint 2016 és 2019 között
43 olyan szembehajtásos eset történt, amely a rendőrség tudomására jutott.
Főleg éjszaka történtek ezek az esetek, amelyek közel 30 százalékában a szabálytalanságot elkövető autósok egyszerűen útiránytévesztés miatt „visszafordultak” az útszakaszon. További 25 százalék a felhajtónál tévesztette el a helyes útvonalat, és tévesen a lehajtón hajtott fel az ellenirányú forgalmú útra. A téves pályatesthasználat okai között szerepel a terelésből való téves kihajtás is.
A legtöbb eset az M6 autópályán történt, mindegyik a Tolna megyei szakaszon, ám egyikből sem lett baleset. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében az M3-ason is sok szembehajtót állítottak meg a rendőrök.
Kábítószer hatása alatt elkövetett szabálysértés gyanúja négy esetben merült fel, ezek Pest megyében fordultak elő. Alkoholos befolyásoltság hat esetben merült fel, ebből két esetben együtt a kábítószer fogyasztás gyanújával.
Szándékosság gyanúja egy esetben sem volt indok, de a helyismeret hiánya előfordult.
Olyan eset nem történt, hogy a jármű navigációs rendszere, vagy a vezető személyes navigációs eszköze hibásan vezette volna fel az autóst a szembeforgalomba.
Többségében személyautóval hibáztak, a vezetők nagy része férfi, hét esetben rontott női sofőr. Kilenc alkalommal külföldi autós nézte el az irányt. Az esetek több, mint 35 százalékában idős korú volt a járművezető.
- A legnagyobb megtett távolság a forgalommal szemben a vizsgált négy évben 100 km (M5),
- a második legtöbb 68 km (M0-s körgyűrűn),
- a harmadik legtöbb 34,5 km (M1),
- a negyedik 14 km (M7),
- az ötödik 7 km (M3).
A lehosszabb távot egy 27 éves, a gyanú szerint kábítószeres hatás alatt álló magyar nő tette meg az M5-ösön. A második ebben a sorban egy román nő, a harmadik legtöbbet helytelenben autózó egy szlovák férfi volt, a negyedik egy 75 éves magyar nő, akit aznap minősített vezetésre alkalmatlannak az orvosi felülvizsgálat. Az ötödik egy kábítószer-fogyasztással gyanúsított magyar 27 éves férfi.
A téves felhajtások miatt 10 személyi sérüléses baleset történt a rendelkezésre álló adatok alapján.