Nyitókép: Lakatos Péter

Akik összehúzzák a fekete zsákot, és hajnali háromkor becsöngetnek a rossz hírrel

Infostart
2020. március 10. 05:40
Egy baleseti helyszínelő beszélt a tapasztalatairól és a leggyakoribb, életveszélyes hibákról.

A nyíregyházi középiskolásoknak tartott előadást Pintér József főtörzs­zászlós baleseti helyszínelő a Váci Mihály Kulturális Központban szerdán. Sokkoló balesetekről balesetekről számolt be, de szerinte nem lehet másként beszélni, ha a megelőzés a cél – derül ki a szon.hu cikkéből.

"Tizenkilenc éve vagyok baleseti helyszínelő, hetvennégy embert láttam, akik balesetben vesztették életüket, tizenhatan az ismeretségi körömből kerültek ki, sajnos ismerem a balesetek árnyoldalát – mondta a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság baleseti helyszínelője. – A mi munkánk ott kezdődik, ahol a médiáé véget ér. Mi vagyunk azok, akik a helyszínen rajzolnak, akik összehúzzák a fekete zsákot, akik hajnali háromkor becsöngetnek a rossz hírrel a szülők ajtaján. Pedig egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk azért, hogy ezek a szituációk ne forduljanak elő."

Pintér József beszélt arról is, hogy a biztonsági öv elsősorban nem azért van, hogy a rendőrök ne büntessenek meg, hanem a közlekedők biztonságáért. Sokan bele sem gondolnak abba, hogy ha egy 30 kilós gyerek hátul nincs bekötve, egy 50 kilométer/órás sebességnél bekövetkező ütközéskor a gyerek kéttonnányi erővel csapódhat az első szélvédőbe. Sok olyan balesetnél helyszínelt, ahol az autókban ugyanolyan kár keletkezett, az utastér alig sérült, de az egyikben pár karcolással megúszta a sofőr, a másikban pedig életét vesztette egy ember csupán azért, mert nem volt bekötve.

Sokat számíthat egy baleset elkerülésekor vagy a sérülések minimalizálásánál, ha az ülések megfelelően vannak beállítva. A legfontosabb a helyszínelő szerint az ökölpróba: olyan magasan legyen az ülés, hogy ha a fejünkre rakjuk az öklünket, az elférjen a fejtetőnk és a tetőlemez között. Arra is ügyeljünk, hogy a kormányfogásnál a karunk legalább 30 fokos szöget zárjon be, és a kuplung- és a fékpedál elérésekor ne kelljen teljesen kinyújtanunk a lábunkat.

A megfelelő sebesség kiválasztása is életmentő lehet, 180-as tempónál egy másodperc alatt 50 métert teszünk meg, márpedig egy veszélyes szituáció észlelésekor egy másodperc is eltelhet, amíg reagálni tudunk.