A felvételi és az iskolaválasztás ma már nem egy életre szól, mint régen – üzeni a szülőknek Szőke András pszichológus. „Van lehetőség iskolát váltani, és ha mégsincs, akkor sem az élete dől el a gyereknek, vagyis nem jó azt sulykolni belé, hogy egy életre szóló választást kell hoznia” – fogalmazott a szakember.
Egy másik pszichológus, Balázs Nelli szerint is tudatában kell lenni azzal, hogy ez a döntés nem végleges, és ma már lehet iskolát váltani, sőt pályát is, hangsúlyozza a szakember. „Nem hiszem, hogy az élet csak azon múlna, hogy milyen iskolát végeztünk, vagy mennyit keresünk. Az élet sokkal bonyolultabb ennél, és mindig újratervezhető” – tette hozzá. Szőke András ugyanezt gondolja: „Lehet korrigálni, tehát ne hangsúlyozzuk túl ezeket a választásokat!”
Balázs Nelli úgy fogalmazott, hogy
a jó iskola elsősorban nem jó oktatást, hanem jó közösséget jelent.
„Nyilván a tanulmányi eredmények és a továbbtanulás is fontos, de azt gondolom, hogy sokkal fontosabb, hogy négy vagy hat éven keresztül a gyerek olyan közösségbe menjen, ahol jól érzi magát, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Ám tudjuk, hogy ez nem mindenhol van így” – jegyezte meg.
Szőke András is azt tanácsolja, hogy a szülő ne csupán munkaerőpiaci szempontok alapján döntsön az iskola kiválasztásáról. „Első körben azt kellene megnézni, hogy a gyerek mennyire terhelhető, és
olyat iskolát választani, amelyik nem terheli túl a gyereket”
– emelte ki a szakember.
Balázs Nelli szerint sokan nem gyűjtenek össze elegendő információt az iskolaválasztáshoz, még azt sem tudják, hogy pontosan mit tanulnak a kiválasztott intézményben, és mit kell csinálni az adott szakmában. „Azt látom, amikor hozzám fordulnak emberek, hogy van egy koncepciójuk, és amikor megkérdezem, hogy hogyan jutottak el addig a koncepcióig, nagyon sokszor kiderül, hogy csak minimális információval, és rengeteg dolgot nem tudtak meg ahhoz, hogy igazi döntést tudjanak hozni” – magyarázta.
Szőke András szerint is összetett döntéshozatalról van szó, de mindig a gyerekből kell kiindulni. „Próbáljon meg a szülő a legjobb figyelme és érzése szerint választani, a gyerek képességeinek és személyes tulajdonságainak megfelelő iskolát” – emelte ki.
A szülőknek és a gyerekeknek egyaránt
meg kell küzdeniük az önigazolás jelenségével is,
sokan ugyanis minden áron ragaszkodnak a nehezen megtalált, ugyanakkor hibásnak bizonyult döntésükhöz, tette hozzá Balázs Nelli.
„A szülőknek van egy koncepciója, hogy hová kell bekerülnie a gyereknek, pedig a gyerek sokszor nem is szeretne oda bekerülni, ezt a család választja ki a számára. Ha mégis a gyerek választ, sokszor nem racionális érvek alapján dönt, például hogy számára mi lenne a jó, mi az érdeklődési területe, hogy hol érezné jól magát, hanem csak annak függvényében, hogy hova mennek a társai, mi van közel, miről mit hallott” - számolt be a tapasztalatairól a pszichológus. Úgy véli, azért ragaszkodnak annyira a döntésükhöz a családok, mert nem olyan könnyű a sokból kiválasztani a legmegfelelőbb egy-két intézményt. „És ha nagy nehezen már sikerült választani, akkor oda muszáj bekerülni - vagyis van benne egy követelőző, irracionális, nagyon erőteljes rugalmatlan működés” - mondta Balázs Nelli.
A pszichológusok az iskolaválasztás előtt attól is óvják a szülőket, hogy azok a gyerekükkel akarják megvalósíttatni a saját el nem ért céljaikat, és ennek érdekében tereljék őket egy adott iskola, illetve pálya irányába.