A 95-ös oktánszámú benzin bioetanol-részaránya a vonatkozó kormányrendelet szerint legalább 6,1 százalék lesz 2020. január 1-jétől, a dízelhez kevert biodízel minimális részaránya 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő.
Az autósoknak érdemes figyelniük, mert több helyre már megérkezett az újfajta benzin és ennek megfelelően a matricákat is lecserélték a töltőállomásokon (a 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett).
Számos régebbi autótípusnál jelenthet gondot a magasabb arányú bioösszetevő, ezek listája itt olvasható. Az idősebb benzines autóknál az üzemanyaggal érintkező fémalkatrészek (akár a fém benzintank) korrózióját, a lerakódások feloldódását és így a rendszer dugulását okozhatja. Szakértők szerint továbbá három hónap után úgy változhat a bioetanolos üzemanyagok kémiai szerkezete, hogy az nehézkes indítást, vagy teljes indításképtelenséget eredményezhet. Gondot okozhat az újfajta üzemanyag érintkezése azon műanyag- és gumialkatrészekkel, amelyek nem alkoholtűrő anyagból készültek. Ezek ugyanis idővel megnyúlhatnak és elveszítik tömítőképességüket, vagy épp megkeményedhetnek és eltörhetnek.
Nem befolyásolja a fogyasztást
Eddig már több európai uniós országban is átálltak a magasabb bioetanol-tartalomra és a tapasztalatok szerint mindez nem okozott műszaki problémát - hangsúlyozta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a régi típusú gépkocsiknál szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére.
A szakember hozzátette: az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában lényeges változást nem lehet majd érezni.