Nyitókép: Pexels.com

Fontos információ, ha elveszett a repülőn a csomag

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2019. szeptember 15. 07:31
Tömörített és titkosított levélben követel adatokat egy légitársaság az egyik utasától, akinek elvesztette a poggyászát. A cég a GDPR-ra, vagyis az Európai Adatvédelmi Szabályzatra hivatkozik. Az InfoRádiónak nyilatkozó szakértő szerint a légitársaság olyasmit kér, ami az ő dolga lenne, és nem az utasé.

Annak a bizonyítása, hogy elveszett a poggyász, az utas dolga. Ezt úgy teheti meg, hogy a repülőtéren felvett jegyzőkönyvet és a poggyászcímkét a légitársaságnak megküldi a panaszeljárásban – magyarázta az InfoRádiónak nyilatkozó Kispál Edit fogyasztóvédelmi szakjogász. Az álláspontja szerint arról, hogy ezt milyen módon tegye meg az utas, a GDPR-rendelet nem szól.

Annál inkább rendelkezik arról, hogy a légitársaságnak hogyan kell eljárnia a személyes adatokkal – tette hozzá –, meddig kezelheti, hogyan tárolhatja, de ez nem róhat kötelezettséget az utasokra.

Vagyis nem szabhatja meg a légitársaság, hogy az adatszolgáltatás milyen formátumban, módon történjék,

a lényeg, hogy beazonosítható legyen, vagyis hogy milyen ügyfélszámon és milyen panaszkezelési eljárás folyik már az utas ügyében.

A megfelelés az Európai Adatvédelmi Szabályzatnak a légitársaság dolga, de az utas le is mondhat a GDPR-ban foglalt jogairól, azaz szíve joga, hogy kinek és milyen személyes adatát adja meg, mely módon, ez törvényileg nem szabályozható, de akinek átadja, például a légitársaság, már adatkezelőnek minősül, így rá vonatkoznak az említett szabályok.

Vagyis az utasnak nem kötelessége, hogy eleget tegyen a légitársaság kéréseinek, és "az adatvédelmi rendelet sem arról szól, hogy minden egyes fogyasztót, magánembert kiképzünk informatikusnak" – fogalmazott a szakember –, hogy eleget tudjon tenni a társaság igényeinek.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője szerint a maguk védelme miatt kérhetnek mégis ilyet, hogy elmondhassák, ők nagyon gondosan kezelik az adatokat, de ettől még nem kell megijedniük az utasoknak, nyugodtan küldjék el a kért dokumentumokat olyan formátumban, ahogyan csak akarják - hangsúlyozta a szakember.

A végtelen oda-vissza levelezés elkerülése végett pedig

az utas békéltető testülethez, valamint bírósághoz is fordulhat,

ugyanis a légitársaságnak nincs joga elhúzni az eljárást - jegyezte meg végezetül Kispál Edit.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Elveszett poggyász - GDPR-rendelet
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást