Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

TEK: négy szuperhevedert kell átvezetni a Hableány alatt

Infostart
2019. június 7. 15:00
Akár egy, akár hét nap is lehet az a munka, amíg a Hableány alatti hevedereket áthúzzák, mindenesetre a Clark Ádám úszódarut a helyszínen munkára kész állapotba hozzák.

Péntek délelőtt sajtótájékoztatót hirdetett meg délután fél 3-ra a múlt szerdai budapesti hajókatasztrófával összefüggésben a Terrorelhárítási Központ (TEK), kevéssel korábban pedig megindult a Clark Ádám úszódaru az Árpád híd, illetve a Margit híd irányába - a művelet idejére a két dunai átkelőt le is zárta a rendőrség, nem engedtek járműveket a hidakra, amíg az óriásdaru átment alattuk.

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatok osztályának vezetője a tájékoztatón elmondta,

"Függetlenül attól, hogy az emelési munka nem kezdhető meg, úgy döntöttek, hogy leúsztatják a berendezést a roncshoz, hogy álljon rendelkezésre, illetve nehogy új járjanak, hogy megemelkedik a vízszint és nem tudják lehozni a darut" - ismertette Hajdu János TEK-vezető határozatát Jasenszky Nándor.

A berendezést, amellyel a Hableány roncsának kiemelését tervezik, a budai oldali ágon vitték le a folyón.

A sajtótájékoztatót követő perceken belül a daru át is bújt a Margit híd alatt.

Jasenszky Nándor arról is beszélt, hogy

a Műegyetem szakemberei négy heveder átvezetését tartották indokoltnak a rendelkezésre álló információk alapján.

Egy heveder úgy néz ki, hogy hat darab 32 milliméteres átmérőjű drótkötél van egymás mellett

- a kötelet be is mutatta a sajtótájékoztatón.

"Több mint száz méter, ezt kell átrángatni a hajó alatt" - szemléltette a TEK illetékese.

Azt egyelőre nehéz megsaccolni, hogy milyen a Duna talaja a hajó alatt (homok vagy sóder), ezért a vázolt munkáról sem lehet megmondani, egy, kettő vagy hét napig tart majd.

"A körülmények azt mutatják, hogy meg tudjuk kezdeni a nagy hevederek átvezetését, innentől kezdve haladunk tovább,

nem tudom megmondani, mikor fejezzük be a munkát"

- tette hozzá.

Mint elmondta, a búvárok folyamatosan dolgoznak, egyszerre egy búvár van lent, de vizsgálják a szakemberek annak a lehetőségét is, hogy amíg a kötéláthúzás zajlik, a koreai búvárok lezárják az ablakokat.

Arra, hogy mekkora vízállásnál lehet megkezdeni a Hableány kiemelést, azt mondta, hogy

a kiemelés nem vízállásfüggő, csak a daru közlekedése volt az.

A Clark Ádám úszódarut tehát a helyére teszik, feláll a rendszer, és azonnal beköt, ahogy szükség lesz rá - egyértelműsítette a TEK illetékese.

A hajókatasztrófával kapcsolatos további híreinket ITT találják.