Környezetvédelmi hatósági döntés mondja ki, hogy nincs környezetkárosító hatása a Balaton északi partján fekvő Révfülöp új hajókikötője megépítésének, a helyiek mégis aláírásgyűjtő akcióba lendültek, hogy népszavazásra vigyék a kikötő ügyét, aminek létesítését ellenzik.
A Veol.hu folyamatosan követi a révfülöpi tervekkel kapcsolatos eseményeket. Friss összeállításában a Veszprém megyei portál megszólaltatta Kondor Géza (független) polgármestert, aki szerint minden szempontból nyílt kikötő épülne, a parton nem építenének be semmit, bejárható marad a teljes partszakasz.
A többlépcsős tervezés elején vannak most, és ha minden számítást elvégeztek, egy dolog lesz hátra: a helyiek véleményének kikérése, népszavazás formájában.
Szerda estére kiderült: elegendő aláírás gyűlt össze a kezdeményezésre (a helyi lakosok több mint 25%-a támogatta), így 30 napon belül népszavazást kell kiírni a révfülöpi kikötőépítés ügyében - jelentette be Kondor Géza a település rendkívüli testületi ülésén.
A civil kezdeményezés szövegében ez áll:
"Akarja-e, hogy Révfülöp vízparti központjában, a móló és a futballpálya közötti öblöt az eddigi funkciója helyett teljes területén 133 vitorláshajó téli-nyári vízen tárolására alkalmas vitorláskikötővé alakítsák át? Ehhez a vízbe ív alakú, az ívével a mólón is túlnyúló, 180 méter hosszú, betonoszlopokkal és szádfalakkal megtámasztott, 16 ezer köbméter terméskövet tartalmazó kőgátat építsenek? A vízfelületre 600 négyzetméter felületen úszópontonokat telepítsenek, a téli vízbefagyás ellen a hajókat szivattyús vízcirkuláló csővezetékekkel vegyék körül? A parton különböző kikötőkiszolgáló létesítményeket, köztük a mobil hajókiemelő darut telepítsenek? A füves partot a hajók oda- és elszállítására, ki-be emelésére használják, és kizárólag a vitorláskikötőt használóknak 101 férőhelyes autóparkolót létesítsenek?"
Erre a polgármester szerint nem könnyű igen-nem választ adni, illetve az sem könnyű történet, hogy a népszavazás után mit csinálhat az önkormányzat és mit nem.
Milyen legyen a vitorláskikötő?
A polgármester az MTI-nek elmondta, régi vágya Révfülöpnek, hogy legyen saját vitorláskikötője, amire a település központjához közel eső, egykori teherkikötőjének partszakasza lenne a legalkalmasabb a képviselőtestület álláspontja szerint. A község már 6 éve készíttetett környezetvédelmi hatástanulmányt a Magyar Tudományos Akadémia bevonásával, amit azonban csak tavaly ősszel hagyott jóvá jogerősen a másodfokú környezetvédelmi hatóság. A határozat szerint a tervezett kikötő nem okoz környezeti károsodást - szögezte le Kondor Géza. Hangsúlyozta, ez a jóváhagyás csak egy keretlehetőség, a konkrét tervezés ezt követően indult el, és máig tartanak a különböző hatóságok elvárásai szerinti módosítások.
A népszavazás kezdeményezője, Szabó Sándor a veol.hu összeállítása szerint azt kifogásolja, hogy nem kaptak világos tájékoztatást a lehetőségekről, ráadásul szerinte van már egy kikötő a Semsey-majornál, az fejleszthető, noha kicsi, de van még hely a Császtai-strand mellett is. Féltik Révfülöp "értékes, vízparti központját, amely drasztikusan megváltozna a kikötő létesítésével, és csak egy kiváltságos kör birtokolhatná".