Nyitókép: Pixabay.com

Mi tehetünk, hogy ne stresszeljen a gyerek a felvételin?

Infostart / InfoRádió - Kocsonya Zoltán
2019. január 16. 18:35
Hétvégén írják a továbbtanuló diákok a központi írásbeli felvételiket a hat és négy évfolyamos középiskolákba. Hogy mennyire jelent ez pszichés terhet vagy akár stresszt a 12 és 14 éves tanulók számára – erről beszélt Szigeti Réka egészségfejlesztő szakpszichológus az InfoRádiónak.

A lényeg, hogy a felnőttek – tanárként és szülőként – mekkora tétet tulajdonítanak a felvételinek – hangsúlyozta a szakértő, hozzátéve: a kultúránkban olyan nagy a szorongás és a nyomás, hogy túlzottan véglegesnek tartjuk az ilyen megmérettetések eredményét. „Végképp szorongást keltő, hogy sokszor már úgy jön ez lesz – kissé irracionálisan –, hogy ezen az egy vizsgán múlik az egész életed.

Holott ez a felvételi vizsga csak arról szó, hogy hova fog bekerülni, melyik iskolába”

– fogalmazott Szigeti Réka. Mint mondta: ez nem határozza meg, hogy hol fog továbbtanulni, milyen ember lesz, hogyan fog boldogulni a gyermek. Szerinte ez a túlzás azért jellemző, mert a szülők szeretnének megfelelni, tökéletesek lenni és mindent megtenni a gyerekükért.

A szakpszichológus azt javasolja, érdemes tisztázni, mit jelent és mit nem jelent valójában a vizsga. Ugyan valóban ennek következménye, hogy milyen középiskolába kerül a diák, és ott milyen élmények érik, azonban az nem dől el, milyen lesz a teljes életünk. Így kicsit könnyebb lesz kezelni a vizsgadrukkot, és nem hatalmas stresszforrásként, hanem lehetőségként tekinthetnek rá a gyerekek:

„az első lehetőség arra, hogy megmutasd, hogy mi az, amit tudsz”.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Mit tehetünk szülőként a felvételistressz ellen?
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást