Kéthónapos, mézfogyasztást népszerűsítő kampány indul az Agrármarketing Centrum (AmC), az agrárkamara, az Országos Méhészeti Egyesület és a szaktárca együttműködésében. Célja, hogy minél korábban bekapcsolják a gyerekeket a mézfogyasztásba és közelebb vigyék őket a méhek életéhez.
"Szerencsére emelkedő tendenciát mutat a mézfogyasztás, a fejenkénti fogyasztás 800 gramm évente"
- mondta az InfoRádiónak Giczi Gergely, az AmC ügyvezető-helyettese. Ez az érték körülbelül megfelel az EU-s átlagnak, de
a németek 1,3, a görögök 1,5 kilót esznek
meg mézből fejenként minden évben.
Termelésben viszont "méznagyhatalomnak" számítunk. Az agrártárca vezetője, Nagy István kampánynyitó kapcsán arról beszélt, a magyar méznek egyenesen Kínát kell megcéloznia, ami vitát okozhat akkor, amikor épp kínai méz árasztja el Európát. Giczi Gergely osztja a tárcavezető véleményét, valóban érdemes a föld legnépesebb országában próbálkozni a jelenlegi folyamatok ellenére.
"A Magyarországon megtermelt 25-30 ezer tonna méz, amit éves szinten előállítunk, ennek a 80 százaléka az exportpiacokon talál gazdára.
Az első számú piacunk az Európai Unió nagy gazdaságai, Franciaország, Németország, Olaszország és Nagy-Britannia. Ugyanakkor a magyar mézet nagyon kedvelik az arab országokban, és egyre inkább Japánban is" - sorolta Giczi, aki a kínai viszonylatról azt tudja elmondani jelenidőben, hogy az országban erősödik a középosztály és a fogyasztás is, és bár a kínai méz általában gyenge minőségű, a jobb magyarra igenis van, illetve lehet kereslet.
A méz útjában áll az időről időre feltűnő méhpusztulás, de Giczi számára úgy tűnik, ez Magyarországot kisebb mértékben érinti, mint más országokat.