A HÉV-vonalakat üzemeltető MÁV szeptember elején közölte, október 1-jétől a HÉV-re ugyanazok a szabályok lesznek érvényesek Budapest határain kívül, mint a vasútvonalakra: a szerelvényen csak akkor lehet jegyet venni, ha az állomáson, megállóban nem lehet. Eddig a HÉV szerelvényein is lehetett jegyet venni a kalauztól. Az új helyzetben viszont káosz alakult ki a nagyobb állomásokon, mert sokan két-három szerelvényt is lekéstek a jegyautomaták előtti sorban állás miatt.
Gyürk Dorottya, Szentendre város alpolgármestere nap nap után a HÉV-végállomás mellett kerékpározik el. A megváltozott jegyvásárlási viszonyok valóságával már az első napon szembesült - mondta az InfoRádióban.
"Azt láttam, hogy egy rosszkedvű népgyűlés van HÉV-megállóban. Amikor közelebb mentem, akkor láttam, hogy kígyózó sorok várnak az automatáknál". A városvezetőnek a várakozók megerősítették, hogy néha három HÉV is elmegy, mire jegyhez jutnak a két automata egyikéből. "Azonnal hivatalos tájékoztatást kértünk a Városházán a MÁV-HÉV-től. Kiderült, hogy a jegyeladási rendszert korszerűsítik, csak közben az infrastruktúrát elfelejtették fejleszteni" - mondta Gyürk Dorottya.
A MÁV-HÉV-től közben arról is tudomást szereztek, hogy noha a szerelvényeket ők üzemeltetik, a jegyautomatákat a BKK.
A fő problémát szerinte az jelenti, hogy miközben az elővételi lehetőség megszűnt, az automaták száma nem nött. Ez ráadásul nem is csak hétköznap gond, hanem hétvégén is, Szentendre ugyanis jelentős számú turistát vonz, a külföldieknek ráadásul plusz gondot jelent kiismerni magukat az automatán.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke a városvezetőkhöz hasonlóan úgy látja: a problémák abból fakadnak, hogy
már nem a BKK a megrendelője a HÉV-szolgáltatásnak.
"Átálltak az automatás jegyértékesítésre, de nem telepítettek újabb berendezéseket. Szerinte
az okokat a BKK és a MÁV közötti meg nem értésben kell keresni.
Nyilván, ha több az automata, nem lett volna ilyen tumultus, mert az nem elég, hogy felhívjuk az utazóközönség figyelmét, a feltételeket is meg kellene teremteni" - mondta Dorner Lajos az InfoRádióban.
Hétfő óta a VEKE-hez többségében nyomdafestéket nem tűrő vélemények érkeztek be, főleg azt panaszolva, hogy a nem bérlettel utazókat extra sorban állásra kényszerítik a kevés jegyhez jutási lehetőség miatt. A szentendrei vonalról érkezett a legtöbb panasz, ott van a legnagyobb utasforgalom, és az elnök szerint a legnagyobb tumultusok helyszínén,
Szentendrén a BKK mozgó jegyértékesítő kisbuszát is be lehetett volna vetni.
Dorner Lajos szerint ezt az intézkedést a MÁV-nak felül kell vizsgálnia, és a városi tömegközlekedési rendben kell a HÉV-et is besorolni.
"Több jegyértékesítő helyet kell létrehozni, több automatát kell telepíteni, de felül kell vizsgálni magát a jegyrendszert is, amit ráerőltettek a HÉV-re, mert nem oda való" - mondta a VEKE-elnök, és szerinte a helyzet abszurditását jelzi az is, hogy ahol nincs automata vagy nem működik a berendezés, továbbra is lehet jegyet venni a kalauztól. "Ez mutatja azt, hogy
ennek az intézkedésnek semmi értelme nem volt. Előkészítetlenül lett áterőszakolva, és aki elrendelte, tisztában volt vele, hogy a feltételek nem adottak hozzá"
- mondta Dorner.
MÁV: javul a helyzet
A MÁV csoport szóvivője az InfoRádiónak nyilatkozva azt mondta,
a jegy és bérletrendszer megváltoztatása nem a MÁV-HÉV hatásköre, hanem az illetékes minisztériumé, a jegyértékesítés pedig továbbra is a BKK feladata.
Lőcsei Virág azt is elmondta, a bosszús helyzeteket az utasok meg tudják előzni azzal, ha elővételben megvásárolják a szükséges jegyeket, "Budapesten 300 automata áll rendelkezésre, és számos pénztárban, illetve a BKK-ügyfélközpontokban is lehet jegyet venni", harminc nappal előre.
A MÁV-hoz érkezett panaszok alapján a vasúttársaság úgy értékeli, a helyzet napról napra javul, csütörtök reggel már nem voltak olyan fennakadások, mint a hét elején.
Az emberek a szóvivő szerint meg fogják szokni az új rendszert.
Hozzátette: a jegyvásárlást kényelmesebbé, komfortosabbá tevő javaslatait a minisztérium felé kommunikálja a MÁV-HÉV, továbbá „a BKK-val folyamatosan egyeztet a jegyváltási lehetőségek bővítéséről.”