Az elismerésre pályázatot kellett beadni, amelyben bemutatták a megvalósult infrastrukturális fejlesztéseket, köztük a villamos- és trolibuszhálózat csaknem 30 milliárd forintos költségvetésű korszerűsítését, a kerékpárút-hálózat és kerékpártárolók számának bővítését, valamint az olyan szolgáltatásokat is, mint a Magyarországon elsőként a teljes flottán bevezetett érintőkártyás fizetési megoldás és ingyenes wifi.
Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester elmondta, hogy a díjat az a település kaphatja meg, amely hosszú távon fölhasználja a városi közlekedésben Európa-szerte kidolgozott innovatív megoldásokat.
Szeged 15 éve tagja a fenntartható közlekedéssel foglalkozó 320 tagú Civitas hálózatnak, és létrehozta a téma iránt érdeklődő magyar települések szervezetét is.
Szeged jelenleg is részt vesz több európai programban, a többi közt vizsgálják, miként lehet akkumulátoros trolik segítségével olyan területeket is bekapcsolni a tömegközlekedésbe, ahol nincs felsővezeték-hálózat. Az alpolgármester hangsúlyozta, hogy a fejlesztéseknek a szegedi közlekedésben érezhető és számokban is kimutatható hatása van. A magyar nagyvárosok közül a legalacsonyabb, 23-24 százalékos a személygépkocsit használok aránya, miközben 37-38 százalék a tömegközlekedést, 17 százalék a kerékpárt választja.
A mobiltelefonok adatainak feldolgozásával végzett kutatás alapján a szegediek töltik el a legkevesebb időt dugóban a magyar nagyvárosok közül. Az év első nyolc hónapjában pedig növekedett a tömegközlekedés díjbevétele, úgy, hogy a viteldíjak nem emelkedtek.