Nyitókép: Pixabay

Később kezdődhet a tanítás az iskolákban

Infostart
2018. augusztus 27. 12:38
Nincs akadálya annak, hogy nyolc óra helyett később kezdődjön a tanítás - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma.

A Pénzcentrum a 9 órai iskolakezdésről készített összellítást. Mogyorósi Rebeka iskolapszichológus szerint kisgyermekkorban talán még nem is akkora probléma a koránkelés, ám egy kamasz szervezetét, idegrendszerét már komolyan meg tudja viselni, gyakran fáradtak, kialvatlanok a gyerekek, ami kihat a teljesítményükre is.

Több, alvással foglalkozó tudományos kutatás is alátámasztotta, hogy a tizenévesek többsége kialvatlan, és egy kis extra pihenéssel, sokkal jobban teljesítenek az iskolában. Az Egyesült Államokban egy mozgalomnak köszönhetően már sok helyen 9 órakor kezdődik az oktatás, és kifejezetten jótékonyan hatott a fiatalok teljesítményére ennek a lépésnek a bevezetése.

Jó lenne itthon is kicsit később kezdeni a napot, és ennek elviekben nincs is akadálya.

"Magyarországon az iskolakezdés pontos időpontját nem határozza meg jogszabály. A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 16. § (1) bekezdése szerint az első tanítási órát reggel nyolc óra előtt - az iskolaszék, ennek hiányában az iskolai szülői szervezet, közösség és az iskolai diákönkormányzat véleményének kikérésével - legfeljebb negyvenöt perccel korábban lehet megkezdeni. Tehát már az is alapvetően helyben, a köznevelési intézményben eldöntendő kérdés, hogy legyen-e nulladik óra, ez nem kötelező, de a jogszabály megadja a lehetőségét azzal, hogy egy bizonyos időpontnál előbbi kezdést megtilt.

Amennyiben az iskola később szeretne kezdeni, erre is van lehetősége. Országos, egységes iskolakezdési szabályozás bevezetését nem tervezi a minisztérium"

- válaszolta az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Pénzcentrum megkeresésére.

Az iskolapszichológus szerint azonban sok változásra lenne szükség rendszerszinten ahhoz, hogy ez megoldást jelenthessen. Akkor lenne működőképes, ha ez a szülők munkahelyével is összhangba kerülne, ami megint nem könnyű kérdés. Másrészt, az lenne az ideális, ha nem kellene ugyanennyivel tovább bent maradniuk a gyerekeknek az iskolában.

Külföldi aktuális kutatások szerint az iskolarendszer egyszerűen nem alkalmazkodik a serdülők biológiai órájához, előidézve ezzel a csökkent iskolai teljesítményt, a folyamatos fáradtságot, iskolai késéseket, krónikus alváshiányt. Már egy fél órával későbbi is nagy változás lenne.

A szakértő addig is azt javasolja, hogy a gyerekek időben bújjanak ágyba. Fontos, hogy kiskortól kezdve jelen legyen a gyermek életében egy megszokott, kiszámítható, ezáltal biztonságot is nyújtó napi rutin. Az alvás időpontja idővel kicsit kijjebb tolódik, ahogy növekszik a gyermek, de fontos, hogy ez állandó legyen.

Sok szülő engedi, hogy gyermeke nyáron - mivel nincs iskola és sokáig van világos - tovább ébren maradjon, mint iskolaidőben. Ilyenkor a szakember szerint már iskolakezdés előtt néhány héttel jó, ha elkezdünk fokozatosan visszaállni a megszokott ritmusra, ezzel a gyermek is könnyebben "visszaáll", könnyebben hangolódik arra, hogy hamarosan más ritmust vesznek fel a mindennapok.