Nyitókép: Máthé Zoltán

Megkezdődhet az észak-balatoni vasútfejlesztés

Infostart / InfoRádió - Szabó S. Gergő
2018. április 16. 19:11
Európai Uniós forrásokból valósulhat meg az észak-balatoni vasútvonal villamosítása. Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője az InfoRádiónak azt mondta, ha az illetékes hatóságok sikeresen pályáznak, akkor akár még az idén megkezdődhet a vasút-fejlesztési beruházás.

Még az idén megkezdődhet az észak-balatoni vasútfejlesztés a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakasz villamosításával, az európai uniós támogatással megvalósuló beruházással kapcsolatban azonban gondot jelenthet annak elfogadtatása, hogy Balatonfüred Székesfehérvár elővárosának számít-e - olvasható a hétfői Magyar Hírlapban.

Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője szerint, ha a Balatont mint önálló régiót belevették volna a projektbe, egyszerűbb lenne az elfogadtatás.

"A Balaton Fejlesztési Tanács javasolta, hogy a Balaton legyen nevesítve az operatív program címében, mert akkor könnyebb az indoklás. Ezt nem fogadták el" - nyilatkozta az InfoRádiónak Dorner Lajos. Hozzátette azt is, hogy ez a beruházás is uniós forrásokból valósul meg, akár a déli-parti.

A Magyar Hírlap szerint az említett 64,5 kilométeres szakasz villamosítására kiírt - egyszer már érvénytelenített - tenderre ezúttal érkeztek a tervezett legfeljebb 75 millió eurós költségvetésnek megfelelő pályázatok, és amennyiben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. tavasszal eredményt hirdet,

szeptemberben megkezdődhet a beruházás, 2021-re pedig befejeződhet a kivitelezés.

"A 75 millió euró a "kisprojekt határ". Ha ennél többe kerül egy beruházás, akkor előzetes engedélyre van szükség Brüsszeltől a beruházás indításához. Hogyha nem éri el ezt a határt, akkor a tagállam elindíthatja saját maga a beruházást" - mondta az InfoRádiónak Dorner Lajos.

Hozzátette, hogy egyes települések állomásainak rekonstrukciójára és vágányfelújításokra is sor kerülhet. "Azok az állomások meg lesznek csinálva, ahol vonatkeresztezésre kerül ebből a projektből"- mondta.

"A szezonban csak minimális munkavégzésre van lehetőség, az igazi munka 2019-ben fog tudni elindulni, remélhetőleg minél kevesebb vágányzárral és zavartatással"

- hangsúlyozta Dorner Lajos. A Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője az InfoRádiónak azt is elmondta, hogy az északi part kicsit más jellegű, mint a déli, mivel hegyek vannak, a forgalma kisebb, több a védett terület, több a kanyar a pályában, de ennek ellenére meg lehet azt oldani, hogy az utasok számára érzékelt utazási színvonal nagyjából azonos legyen.

A Magyar Hírlap szerint a fejlesztés állomás- és 44,6 kilométeren vágányfelújítást is tartalmaz. Polgárdiban, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn és Alsóörsön teljesen megújul az állomás, más helyeken kisebb korszerűsítések várhatók. A villamos mozdonyok és a motorvonatok megjelenésével jelentősen, hozzávetőleg 1 óra 40 percre csökkenne a menetidő Budapest Déli pályaudvar és Balatonfüred között, mivel Székesfehérváron nem lenne szükség a vontatójármű cseréjére. Mozdonyos vonatoknál ezt a szerepet Balatonfüred venné át.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Megkezdődhet az észak-balatoni vasútfejlesztés
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást