Már Ukrajnában sem emelkedhetett volna a levegőbe az az An-2-es repülő, ami a hét elején a határ innenső oldalán, Kállósemjén közelében ért földet 11 bevándorlóval a fedélzetén. A nyilvánosan elérhető adatok szerint ugyanis tavaly nyáron megvonták a légialkalmassági engedélyét - mondta Márványi Péter, az IHO közlekedési portál repülési rovatvezetője.
"Az An-2-es kiváló repülési tulajdonságai - földközelben és ki sebességnél is nagyon stabil, kis sebességgel, kis helyen tud fel- és leszállni"
- úgy tűnik, Kelet-Európában egy speciális funkcióra teszi vonzóvá ezt a típust - mondta a szakértő.
A magyar légiforgalmi szolgáltató 1500-2000 láb (450-600 méter) fölött veszi a gép jeleit, ez a gép azonban jóval alacsonyabban repülhetett, ami egyébként az An-2-es számára nem különlegesség. Magyarországon például elsősorban mezőgazdasági munkát végeznek ezzel a típussal, amikor még csak nem is 50, hanem 1-2 méteres magasságban repülnek vele.
Márványi Péter szerint már a gép repülési tulajdonságaiból lehetett következtetni arra, hogy rosszban sántikálnak: aki rossz látási viszonyok között, 50 méter magasan repül át a magyar határ fölött egy An-2-essel, az nyilván nem akar szabályosan bejelentkezni a légi hatóságokhoz.
Nem ez volt az első gyanús repülés
Nagy feltűnést keltett egy korábban eset, amikor Ukrajnában a földön, lezuhanva találtak egy An-2-es repülőt, amelynek a repüléséről sem tudtak. A két halott pilóta mögött a gép tele volt Fehéroroszországból csempészett cigarettával. Hamis volt a lajstromjele: eredetileg egy lengyel gép volt, de egy olyan ukrán An-2-es gép lajstromjelével repült, amely pár hónappal korábban mezőgazdasági munka közben lezuhant - idézte fel Márványi Péter.
A Honvédelmi Minisztérium közleménye szerint a Magyar Honvédség légtérvédelmi készenléti szolgálata már azt megelőzően jelzett a kisgépről az illetékes szerveknek, hogy az An-2-es belépett volna a magyar légtérbe. Így a radarjel megszűnése előtt riadóztatni tudták a rendőrség határvadász egységeit. Az InfoRádióban a témáról Szűcs József, a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központ parancsnoka mondott el részleteket.