Teljes a zűrzavar az egészségbiztosító online felületének leállása után

InfoRádió
2017. december 22. 16:17
Két hétre leállt az egészségbiztosító online ügyintézési rendszere, a könyvelők nem tudják a Magyar Államkincstárba benyújtani a csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj és baleseti táppénz iránti kérelmeket. További problémát okoz, hogy január elsejétől kötelező lesz a cégkapu használata, a Magyar Államkincstár most mégis arról tájékoztatja a könyvelőket, hogy az ügyfélkapun nyújtsák be az kérelmeket január másodikán.

A kormány az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat átalakította Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővé, majd fél évvel a Cégkapu bevezetése előtt, 2017 nyarán úgy döntött, hogy mindenkit átállít elektronikus ügyintézésre. Ez komoly zavart okozott a rendszerben - mondta a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke, Ruszin Zsolt az InfoRádiónak.

Most pedig december 20. óta, egészen január 2-ig szünetel az elektronikus ügyintézés. Ez azt jelenti, hogy nem tudnak új igényt benyújtani a könyvelők, így előfordulhat, hogy a dolgozók vagy a kismamák nem jutnak hozzá az ellátásaikhoz. Az új, januártól kötelező cégkapus rendszert pedig nem ismerik, de könnyen meglehet, hogy - mint ahogy ez új rendszerek indulásakor lenni szokott -, az új elektronikus igénylési űrlapok nem fognak működni, nem tud majd rendesen elindulni az új rendszer - mondta a Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke.  Ez esetben az ellátás igénylése még tovább nehézségekbe ütközik majd.

A jogi személyek esetében a NAV ügyeit kivéve minden hatóság köteles a Cégkaput igénybe venni, azonban a kommunikációban még mindig Ügyfélkaput emleget a Magyar Államkincstár. 

A könyvelők szervezete tájékoztatást követel, mert így nem csak hogy nem tudják benyújtani az igényeket és nem telik az ügyintézési határidő és így nem lehet kiutaltatni az ellátásokat. További probléma azonban, hogy azt sem tudják, január 2-án mi fog elkezdődni, mert Ruszin Zsolt szerint maga az Államkincstár sem tudja, hogy milyen informatikai változásokkal kell szembenéznie.

A 24.hu a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő közleményét idézve azt írja, a NEAK „minden egyes informatikai rendszere, közöttük az online rendszerek is, az ünnepek alatt is, a szokásos módon folyamatosan, teljes funkcionalitásában üzemelnek”. A szervezet hozzátette, hogy a zökkenőmentes feladatellátás érdekében vállalta, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos informatikai rendszerek üzemeltetését a Kincstár folyamatos szakmai iránymutatása szerint 2017. december 31-ig biztosítja.

A közlemény szerint az informatikai rendszerek határidőben történő zavartalan átvétele érdekében a Magyar Államkincstár az általa meghatározott menetrendnek megfelelően – a rendszert használók tájékoztatását követően – kérte a pénzbeli ellátásokhoz tartozó elektronikus nyomtatványok befogadásának felfüggesztését 2017. december 20. 18.00 órától kezdődően.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Teljes a zűrzavar az egészségbiztosító online felületének leállása után
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást