Segítségkérő levelet kapott a Magyar Idők szerkesztősége, amelynek írója arra hívja fel a figyelmet: mintegy száz embert bocsátottak el a szentgotthárdi Opel-gyárból. A lap korábban megírta, hogy a francia–német autóipari összeolvadás jegyében négyszáz embert küldenek el az Opel brit márkája, a Vauxhall ellesmere-i üzemében. A gyárban dolgozó levélíró azt írta, „a jelenséget cinikus módon nem nevezik elbocsátásnak, mert első lépcsőben a kölcsönzött munkaerőtől válnak meg. Ezek az emberek is évek óta a gyárban dolgoztak, felvételkor ugyan hangoztatták, hogy nem kerülnek hátrányba a kölcsönzött státus miatt, de ez a valóságban nem így van. A megrendelések csökkenése miatt januártól további létszámleépítés lesz, de az már érinteni fogja az opeles állományt is.”
A Magyar Idők megkereste az Opel Magyarországot, de választ nem kapott.
Az elbocsátások hátterében az állhat, hogy a Peugeot-Citroën autóipari csoport nem kívánja használni az Opel által fejlesztett és gyártott motorokat. A közelmúltban nyilvánosságra került, hogy a francia PSA összes autóját saját motorjaival fogja szállítani, ugyanis a még az amerikai General Motors irányításával kifejlesztett technológiák használatáért licencdíjat kell fizetnie – közölte Gilles Le Borgne, a PSA fejlesztéséért felelős vezetője. A menedzser szerint minden Opelt Németországban fognak fejleszteni, de nem akarják ugyanazt a munkát kétszer (a francia anyacégnél és a német leányvállalatnál is) elvégezni. Elkezdik a PSA platformjának használatát, igaz, az átállás időbe telik. Ezzel egyidejűleg igyekeznek megszabadulni a GM-nek fizetendő licencdíjaktól, de arról még nem döntöttek, mi lesz az Opel saját motorjaival.
A francia PSA-csoport júliusban vásárolta meg az Opelt, így a szentgotthárdi Opel-gyárat is, ami a térség legnagyobb foglalkoztatója és legnagyobb adófizetője. A gyár 25. születésnapi ünnepségén, márciusban bizakodók voltak a vezetők, bejelentették, hogy hosszú távra terveznek.
A szentgotthárdi gyárban Opel-motorokat gyártanak, idén februárban készült el a kilencmilliomodik. Ha a PSA valóban teljesen átáll a saját motorjai használatára, kérdésessé válhat a gyár jövője, ami katasztrofális hatással lenne a térségre.
A levélíró szerint a vállalat vezetése tehetetlen. Külön pikantériája a helyzetnek, hogy a szentgotthárdi gyár igazgatója, Grzegorz Buchal lengyel szakember. Ez azért lehet érdekes – vélekedett a levélíró –, mert a PSA úgymond megversenyeztette az Opel-gyárakat a jövőben gyártandó motorokra, és az egyik legfőbb rivális épp a lengyelországi gyár. Kérdés, hogy mennyire viseli a szívén a szentgotthárdi gyár sorsát egy olyan ember, akinek a korábbi munkahelye és egyben hazája is pályázik a jövőjét jelentő megrendelésre.
„A fentiekből az következik (és ezt ki is mondták a vezetőink), ha nem kap új projektet a gyár, akkor 2020 után nem lesz munka” – idézi a Magyar Idők a levelet.