Általánosan elfogadott alaptétel a nyugati fejlett társadalmakban, hogy a kreativitás és a kritikai érzék lesz a legfontosabb a következő évtizedekben - hangsúlyozta Vekerdy Tamás, hozzátéve, hogy a többi információt megnézi majd a neten a gyerek, begyűjti majd máshonnan.
"A kritikai érzéket egyelőre a magyar iskola szemtelenségnek nevezi, és nem tolerálja. Zömmel.
Mindig vannak remek tanárok, akik imádják a szemtelen kamaszokat, de ez a törpe kisebbség. A kreatív ember gondolkodása divergens, széttartó; jön a feladat, agyrobbanás, ezer dolog jut eszébe, ami látszólag nem tartozik oda. Amire a »Ne hadoválj, kisfiam, válaszolj a kérdésre!« választ kapja, pedig az új, a kreatív, az innovatív megoldás ebből az ezer, látszólag oda nem tartozó dologból jönne ki. A magyar iskola ezt nem tűri.”
Az író-pszichológus szerint le kellene számolni az iskolai eredményekről szóló hamis illúziókkal.
„A felnőttek szoronganak. A maguk előrejutása, élete, egzisztenciája ügyében is, és ezt átviszik a gyerekekre: ő is teljesítsen, az lesz jó neki.
Az egész magyar iskolarendszert áthatja az az abnormális gondolat, hogy a jó tanulóból lesz jól boldoguló ember. Ez abszolút nem igaz.”
Vekerdy Tamás ugyanakkor úgy látja, hogy ott könnyebb ma gyereknek lenni, mint korábban, ahol a felnőtt világ nem akarja elvenni a gyerekkort a gyerekektől.
"Jobb helyzetben vannak ma a gyerekek, mert többféle lehetőség van ma előttük - már ahol nincs irtózatos szegénység, mert Magyarországon sok gyerek nagy szegénységben él. Ugyanakkor rossz is ma gyereknek lenni, mert az idő valahogy elfogyott a felnőttek világában, és azt hiszik a felnőttek, hogy jobb minél előbb felnőtté válni, ezért
elveszik a gyerekkort a gyerekektől.
De ez nem magyar sajátosság" - mondta Vekerdy Tamás arra a kérdésre, hogy jó-e ma gyereknek lenni.
A kapcsolódó hanganyagok között a Vekerdy Tamással felvett teljes beszélgetést is meghallgathatja.