Jó, ha szellemileg felkészülten kezdi a gyerek az iskolát – hívta fel a figyelmet a gyermekpszichológus. Gyarmathy Éva azt javasolja, kezdjük el mondogatni, mikor kezdődik az iskola, és addig mi mindent kell elintézni.
„A gyerekkel együtt fel kellene építeni egy rendszert, hogy a következőkben hogyan fog kinézni az élete. Az együtt fontos, akár elsős, akár középiskolás gyerekről van szó, hogy legalább ennyiben a sajátjának érezze a problémát, a feladatot.”
Ezen a héten sem kell hanyagolni a strandolást, inkább
a lelki felkészülésen, a megtervezésen van a hangsúly
- emelte ki a gyermekpszichológus.
„Ezzel azt tanulja meg a gyerek, hogy a feladatokra fel kell készülni. Ez minden munkafolyamatnál is fontos lenne, hogy pontosan tisztában legyen azzal, mi fogja ott várni, és azzal hogyan tud megküzdeni.”
Gyarmathy Éva arra hívta fel a figyelmet, hogy azt nagyon komolyan kell venni, ha a gyerek valóban nem akar iskolába menni. A gyermekpszichológus hozzátette, annak biztos, hogy valami komoly ok húzódik a hátterében, amit ki kell deríteni.
„A gyerek számára az iskola nem elérhető, vagy túl okos hozzá, vagy valamilyen részképességei nem illenek oda. Általában az van, hogy az oktatás nem felel meg a gyereknek, vagy az iskola, az osztály légköre nem megfelelő. Sokszor egy pedagógus tud akkora szorongást okozni, hogy a gyerek úgy éli meg, az egész iskola a probléma.”
Gyarmathy Éva hangsúlyozta, sokszor ebben a szülők sem segítenek, például azt mondják: „meg kell küzdened ezekkel, hiszen ilyen az élet”. Ez féligazság, nem minden csip-csup dologért kell lépni, de oda kell figyelni – fűzte hozzá a gyermekpszichológus.
„Ha azonban fiziológiás jelei is vannak: a gyerek gyakran beteg, fáj a hasa, feje, az csöndes felkiáltójel.
Komolyan kell venni azt is, ha a gyerek hangulata nagyon megváltozik”